A legolcsóbb kötelezőt kiválasztani pedig igazán egyszerű dolog, hiszen a www.biztositas.hu portálon már két perc alatt megtudhatjuk az összes biztosító jövő évi díját.

Akad azonban egy-két szempont, ami azért árnyalhatja az összképet, és módosíthatja a választást.

Rögtön felmerül a kérdés, hogy a piac legújabb belépője, a Genertel biztosító mitől is tud olyan olcsó lenni. A válasz elméleti része az, hogy mivel deklaráltan direktbiztosítóként működik – tehát nem tart fenn például fiókhálózatot -, alacsonyabbak a költségei, és ezt a díjában is érvényesíti. Ennél sokkal gyakorlatiasabb az a megállapítás, hogy a Genertel díjai valójában csak az elmúlt öt évben kármentes ügyfelek részére olcsó, és ezt az úgynevezett megelőlegezett kármentességi engedmény teszi lehetővé.

Márpedig ami megelőlegezett, az adott esetben vissza is vonható. Ha az ügyfél a szerződés tartama alatt kárt okoz, akkor az első kifizetés napjától a biztosító az engedményt visszavonja, és az ügyfél díja év közben megemelkedik, az addigi díjhoz képest akár 100 %-kal is! Természetesen hosszabb távon a bónuszfokozat csökkenése is további díjemelkedést eredményez, de ez már minden biztosító esetében így van.

Kevesen tudják, hogy ehhez kísértetiesen hasonló rendszer a Generali Biztosító tarifájában is megtalálható, ami viszont – tekintve, hogy a Generali a Genertel anyacége – nem is olyan meglepő.

Szempont lehet viszont az is, hogy a biztosítótársaság, vagy -egyesület milyen szolgáltatásokat nyújt. Mindenki által ismeretesek azok a történetek, amelyek bizonyos biztosítók "nemfizetési" hajlandóságáról szólnak, de ezt most nem fogjuk részletezni. Az autósok egy része úgyis azt gondolja, hogy a szolgáltatást – vagyis a kár megtérítését – nem ő fogja igénybe venni, ezért ez számára nem szempont.

Lényeges lehet azonban a biztosító által a szerződőnek nyújtott szolgáltatások színvonala. Nem mindegy, hogy időben küldik-e az aktuális csekket, vagy inkasszós díjfizetés esetén képesek-e azt gördülékenyen intézni. Szintén szempont lehet, hogy a nemzetközi zöldkártyát automatikusan megküldik-e, vagy a közelben levő fiókban, ügyfélszolgálaton pár perc alatt problémamentesen beszerezhető, vagy – rossz esetben – hosszú és nehéz utánajárást igényel ez az apróságnak tűnő dolog.

Utolsó szempont lehetne a kötelező felelősségbiztosítás mellé köthető kiegészítő biztosítások, szolgáltatások megléte és minősége, ez azonban a tapasztalatok szerint – és a biztosítók várakozásaival ellentétesen – kevéssé érdekli a biztosítóváltás irány érdeklődő ügyfeleket.

Vissza a lap tetejére