Az utazók egyre nagyobb része nem kockáztat, biztosítást köt a nyaralására. Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító igazgatója a Mabisz adatait idézi: e szerint közel 10 százalékkal nőtt tavaly az utasbiztosítási piac. A képet azonban árnyalja, ha hozzátesszük: a kiutazók száma is hasonló mértékben nőtt, a 2004-es 16 millió után tavaly 18 millióan keltek útra. A számok azt mutatják, hogy a magyar turisták még mindig lényegesen kevesebben biztosítják magukat utazáskor, mint az unió más országaiban. Ennek kapcsán akár örülhetnénk is, hogy egyre több utaztató már saját maga kínál útjaihoz biztosítást. Ezek a csomagok Darvas Gábor, a Groupama utasbiztosításait vezérügynökként kínáló Euromondial ügyvezető igazgatója szerint ? lévén, hogy nagy volumenű szerződést feltételeznek ? a piaci árnál általában 10 százalékkal olcsóbban nyújtanak hasonló szolgáltatást, mint a piacon fellelhető általános ajánlatok.

Nem árt ugyanakkor figyelni. A biztosítói kockázatvállalás ugyanis ebben az esetben nem választható ? az ügyfél automatikusan elfogadja azokat a feltételeket, amelyekre az utazási iroda szerződött. Az ilyen csomagok összeállításakor az utazásszervezőt az ár is nyomja: a nagy piaci versenyben kénytelen igen alacsony árakat kínálni, a vevőt nem riaszthatja el egy viszonylag magas ? ha 2-3 ezer forint kapcsán erről lehet egyáltalán beszélni ? biztosítási díjtétellel. Épp ezért sokszor a legolcsóbb ajánlat kerül be az ajánlati csomagba. Az ügyfelet a meglepetés akkor éri, amikor kiderül például, hogy poggyászbiztosítása csak 60 ezer forintig nyújt fedezetet az ellopott bőröndre vagy ? és ez még érdekesebb kérdés ? kiderül, hogy egészségügyi ellátásra az adott szerződés csak néhány millió forintig vállal felelősséget. Márpedig egy baleset utáni műtét számlája egy nyugat-európai kórházban tízmilliós is lehet.

A biztosítótársaságok nem kötelezhetik az ügyfelet arra, hogy a saját csomagajánlatukat fogadja el ? állítják a lapunk által megkérdezett biztosítási szakemberek. Azt, hogy az utazásszervező megfelelően tájékoztat-e a kockázati tételekről, nehéz ellenőrizni. A hatályos szabályok szerint az utazási iroda megadott minden tőle elvárt tájékoztatást, amennyiben a programfüzetében megjelenteti a biztosítás feltételeit. Más kérdés, hogy a tapasztalatok szerint ezeket a prospektusokat legfeljebb a szálló kiválasztása miatt forgatják az ügyfelek. Amikor pedig a reptéren kézhez kapják a biztosítási kötvényeket, már késő, hogy javítsanak a feltételeken.

Vissza a lap tetejére