A hatalmas ambícióval rendelkező, intelligens emberek is kerülnek néha olyan helyzetbe, amikor jövőjük teljesen kilátástalannak és sivárnak tűnik számukra. A legtöbben erre mit tesznek?Még keményebben próbálkoznak. A kilátástalanságot rengeteg munkával és erőfeszítéssel próbálják ellensúlyozni. A siker titka tehát a következő: jó keményen meghajtod magad, jobban dolgozol, mint a munkatársaid, a hírnév és a szerencse pedig úgyis jön majd magától.

Ezzel az elképzeléssel csak egy baj van: hogy teljesen rossz. A „még keményebben próbálkozás” csak elvétve esik egybe a sikerhez vezető úttal. Szerencsésebb módszer ehelyett „okosabban próbálkozni”.

A menedzserek nagyon gyakran nem tudják önmagukat menedzselni. Karrierépítési stratégiájuk gyakran arra a naiv feltételezésre épül, hogy csak a jó képességek és a kemény munka számít. Ezért még keményebben dolgoznak, és arra a napra várnak, amikor majd jön valaki és varázspálcával „lovaggá üti” őket.

Ez a nap azonban csak ritkán jön el.

Az az igazság, hogy a hírnévhez és a szerencséhez vezető utat csak elvétve találod meg magadban. A sikerhez vezető legbiztosabb út nem gyalogosoknak épült. Keress magadnak egy lovat, és lovagold meg. Lehet, hogy az egód nehezen fogadja el ezt a gondolatot, de az életben elért sikereid inkább függnek attól, amit mások tehetnek érted, mint attól, amit magadért tehetsz.

Ne azt kérdezd magadtól, hogy mit tehetsz a cégedért. Inkább azt kérdezd, hogy mit tehet érted a cég. Ezért ha a lehető legelőnyösebben akarod kiaknázni a karriered adta lehetőségeket, akkor tartsd nyitva a szemed, és találj magadnak egy lovat, amelyik szépen elvisz téged a sikerhez.

Az első ló a cég, ahol dolgozol. Merre tart a céged? Vagy egy kissé udvariatlanabbul: tart egyáltalán valahová a céged?Sokan, akikre egyébként nagy jövő várna, olyan szekérhez kötötték magukat, amely elve bukásra van ítélve. de a bukás legalább ad neked egy második lehetőséget. Egy olyan cégnél, melynek az átlagosnál kevesebb esélye van a növekedésre, még rosszabb a helyzet.Bármennyire briliáns koponya vagy, ne csatlakozz vesztesekhez! A Titanic legjobb tisztje is ugyanabban a mentőcsónakban menekült a hajóról, mint a legrosszabb. Legalább­is ha szerencséje volt. Nem mindenre vagy képes. Ha a céged sehová sem tart, keress egy újat. Még ha nem is kerülsz olyan cégekhez, mint az IBM vagy a Xerox, sokkal jobbnak kell lenned, mint az átlag. Tegyél a növekedő iparágakra, a holnap termékeire, mint például a számítógépek, az elektronika, optika és kommunikációs eszközök gyártása. És ne feledd: bármilyen puha szolgáltatást értékesítő ipar sokkal gyorsabban növekszik, mint a kemény termékeket értékesítőké. Elég, ha megnézed a bankokat, a lízingcégeket, a biztosítókat, az orvosi, pénzügyi és tanácsadó szolgáltatásokat. Azt se felejtsd el, hogy a tegnap termékeinél szerzett tapasztalatokkal a fejedben gyakran nem veszed észre az egészen új termékek területén adódó lehetőségeket. Ez még inkább igaz a szolgáltatási szférában.

Ha pedig úgy döntesz, hogy „holnap-típusú” céghez csatlakozol, ne csak a mai fizetésről érdeklődj náluk. Azt is kérdezd meg, mennyi pénzre számíthatsz holnap.

A második ló a főnököd. Ugyanazokat a kérdéseket, amelyeket a cégeddel kapcsolatban feltettél magadban, a főnököddel kapcsolatban is tedd fel.

Tart valamerre a főnököd? Ha nem, akkor ki az, aki tart valamerre? Mindig a legokosabb, legbriliánsabb, és leghozzáértőbb embernek próbálj meg dolgozni.

Ha szemügyre veszed néhány sikeres ember életrajzát, meg fogsz lepődni, hányan kúsztak fel valaki más nyomában a siker létráján - onnan, hogy először megbízták őket valami alantas kis munkával egészen odáig, hogy egy hatalmas cég elnöki vagy ügyvezetői posztját foglalhatták el.Mégis sokan vannak, akik kifejezetten szeretnek hozzá nem értőknek dolgozni. Gondolom, úgy érzik, a friss virág szebben néz ki, ha hervadtakkal van körülvéve. Ezek az emberek megfeledkeznek arról, hogy a top menedzsment az egész csokrot szokta kidobni, ha elégedetlen a teljesítményével.„Fordítsd hajódat egy csillag felé” - mondta Ralph Waldo Emerson. Ez már Emerson korában is jó tanács volt. Most azonban még jobb. Ha a főnököd felfelé tart, nagy az esélye, hogy te is vele tartasz.

A harmadik ló a barát. Sok üzletembernek rengeteg személyes barátja van, üzleti barátja azonban nem sok. Ezek a személyes barátok végtelenül kedvesek és segítőkészek veled - és néha még tudnak is segíteni -, ha a tévéd eladásáról vagy a lányod fogszabályozójáról van szó. Amikor viszont jobb állás után kutatsz, már korántsem mutatkoznak ilyen segítőkésznek.

A nagy karrierlehetőségek forrása legtöbbször egy üzleti barát ajánlására vezethető vissza. Minél több, nem cégnél dolgozó barátot szerzel, annál nagyobb az esélyed arra, hogy egy igazán jó állást találj magadnak. Barátságokat kötni azonban nem elég. A barátság lovát néha járatni is kell, hogy edzésben legyen. Ha nem foglalkozol vele rendszeresen, nem fogod tudni megülni, ha szükség lesz rá. Ha felhív egy régi üzleti barátod, akit tíz éve nem láttál, és meghív egy ebédre, tudnod kell, hogy mire számíts. Két dolog biztos: (1) te fogsz fizetni (2) a barátod állást keres. Amikor neked lesz szükséged állásra, általában már késő ezt a taktikát alkalmazni. A barátság lovát úgy kell gondozni, hogy mindegyik üzleti barátoddal rendszeres kapcsolatot tartasz fenn. Ha egy olyan cikkre bukkansz, ami érdekelheti az egyik üzleti barátodat, vágd ki az újságból, és küldd el neki. Küldj neki a céged szóróanyagából is, és gratulálj neki levélben, ha előléptetik. És ne hidd, hogy az emberek mindig minden róluk megjelent cikket vagy riportot észrevesznek. Ezért mindig nagyra értékelik azt a gesztust, ha valaki elküldi nekik, amiről lemaradtak.

A negyedik ló a meggyőződés. A másokba és ötleteikbe vetett hit. Néha ki kell szállnod magadból, és kint keresned a szerencsédet. Ennek fontosságára világít rá a következő történet, mely egy (majdnem) örök vesztesről szól.

Ray Krockról van szó. Amikor találkozott a fivérekkel, akik megváltoztatták az életét, már viszonylag idős ember volt, ráadásul egy tipikus örök vesztes.

A testvéreknek volt egy ötletük, de nem hittek benne. Hiányzott belőlük a meggyőződés. Így történt, hogy ötletüket nevük használatának jogával együtt néhány dollárért eladták Ray Krocknak. Ray Kroc azóta Amerika egyik leggazdagabb embere lett, vagyona több száz millió dollárra rúg.És a testvérek? Ők voltak a McDonald-fivérek. Ha tehát ezek után McDonald's hamburgert eszel, mindig jusson eszedbe, hogy egy kívülálló jövőképe, bátorsága és állhatatossága kellett a Mc Donald's étteremlánc sikeréhez. Nem pedig a két McDonald nevű fickóé.

Az ötödik ló: önmagad. Van még egy ló, melyet meglovagolhatsz: ez az utolsó ló azonban álnok, bonyolult lelke van és teljesen kiszámíthatatlan. Mégis sokan megpróbálják megülni - nem túl nagy sikerrel.

Ez a ló nem más, mint te magad. Ha egyedül, segítség nélkül akarsz sikereket elérni az üzleti életben, vagy akár az életedben is, nem kívánsz lehetetlent. Ám nem lesz könnyű.

Az élethez hasonlóan az üzleti élet is társadalmi tevékenység. Ugyanannyi együttműködés, mint versenyzés. Itt van például az eladás. Egymagad nem tudsz eladni. Valaki kell, aki megveszi a portékádat.

Ne feledd, a legnyerőbb zsoké nem mindig egyben a legkönnyebb, legokosabb és legerősebb zsoké. A legjobb zsoké nem nyer versenyt.

Az nyeri meg a versenyt, aki a legjobb lovon ül.

Válassz hát egy lovat, lovagold meg és érd el mindazt, amit szeretnél.

Vissza a lap tetejére