Egyszer a legjobb barátnőmet én vittem el a kocsimmal a randijára egy étterembe. A barátnőm nagyon el volt ragadtatva a férfitól, de bennem azonnal gyanakvó kíváncsiság ébredt iránta. Otthon pár perces keresés után a Google-on megtaláltam, hogy volt már letartóztatva - testi sértésért. Bár már megint csalódnom kellett a társkeresőkben, legalább figyelmeztethettem a barátnőmet a férfi sötét múltjára. - egy Google-felhasználó nyilatkozata.

Teljesen elégedett vagyok a fordítási szolgáltatással. A társam megegyezett két munkással, hogy jönnek és segítenek egy bontási munkánál. Ám volt némi kommunikációs probléma: azt kérte, hogy a munkások délelőtt 11-re jöjjenek, de a munkaügyi szolgálat már 8:30-ra odaküldte őket. Ők csak spanyolul beszéltek, én csak angolul, bár tudok egy kicsit franciául is. Spanyol ajkú szomszédaink nem voltak otthon. A fordítási szolgáltatás segítségével tudtam beszélni a munkásokkal, elnézést kértem a félreértésért, megerősítettem a megrendelést és kértem, hogy jöjjenek vissza 11-re. Köszönöm, hogy lehetővé tették ezt... Köszönöm, Google!- egy Google-felhasználó nyilatkozata

Szeretném megköszönni a Google-nak, hogy segítségével megtaláltam a szerelmet. Otthonról elköltözött bátyámat kerestem a világhálón, amikor egy férfi sztriptíztáncosokat bemutató mexikói honlapra keveredtem - és igen megdöbbentem. A bátyám férfiprostituáltként dolgozott! Felültem az első induló gépre, azonnal odarepültem, hogy kiszabadítsam megalázó munkájából. Elmentem a klubba, ahol dolgozott és ott találkoztam egy kollégájával... A múlt héten házasodtunk össze, Mexikóban. Nagyon jó véleménnyel vagyok a Google szolgáltatásáról. Ha nincs a Google, sosem találtam volna meg a bátyámat, nem ismertem volna meg a férjemet, és azt sem tudtam volna meg, mennyire meglepően jövedelmező a férfi sztriptíztánc Mexikóban!!! Köszönöm, Google! - egy Google-felhasználó nyilatkozata

A Google központja a kaliforniai Mountain Dew-ban található, és egészen vidámparki hangulata van - annyi furcsa űrkorszaki játékkal lehet játszani, hogy mindre alig jut ideje az embernek... Az egyik sarokban forgó földgömb; annál jobban fénylik, minél többen használják a Google-t. Mint várható, a legtöbb fénysugár Európa és Észak-Amerika területén, Korea félszigetén és Japán szigetein, illetve Kína keleti partvidékén villan fel. A Közel-Kelet és Afrika elég sötét. A másik sarokban képernyő, azon a világszerte begépelt keresőkérdésekből fut válogatás. Amikor 2001-ben ellátogattam a Google központjába, megkérdeztem, melyek a leggyakoribb keresőkérdések. Az egyik természetesen a „szex”, a Google felhasználóinak örök kedvence. A másik az „Isten”. Sokan keresik Őt. A harmadik legnépszerűbb kérdés pedig az „állás” - abból sosem elég! És vajon mi volt a negyedik leggyakoribb keresőkérdés látogatásom idején? Nem tudtam, sírjak-e vagy nevessek: „díjbirkózás”. Ám a legkülönösebb Google-szolgáltatás a szakácskönyv: az ember kinyitja a hűtőt, megnézi, milyen hozzávalók állnak a rendelkezésére, begépel hármat a Google megfelelő rubrikájába és a program kiadja, hogy milyen ételt lehet az alapanyagokból készíteni.

Szerencsére egy adott napon egyetlen keresett szó vagy téma sem éri el az 1-2%-ot, így a Google legtöbbet behívott keresőszavaiból következtetést levonva senkinek sem kell túlságosan aggódnia az emberiség sorsa miatt. Valójában a Google-keresőn különböző nyelveken futtatott kérdések rendkívüli sokfélesége teszi a Google-t (és a keresőket általában) oly nagy hatású világlapítókká. Soha nem fordult elő még az emberiség történelme folyamán, hogy ilyen sok ember - önállóan - képes ennyi információt találni ennyi tárgyról, jelenségről, fogalomról, emberről.- Akár széles sávú, akár betárcsázázós internetkapcsolattal, akár internetkávéházból éri el az ember a világhálót, és legyen akár kambodzsai gyerek, egyetemi tanár vagy újságíró, aki üzemelteti a keresőprogramot, mindenki kivétel nélkül ugyanúgy hozzáfér az alapvető információkhoz - mondja Sergey Brin, a Google orosz származású társalapítója. - A Google egyenlőséget teremt. Az én gyerekkoromban még nem volt ilyen lehetőség. Legjobb információforrásom a könyvtár volt, ahol nem volt túl sok anyag, és az ember vagy csodára várt, vagy valami nagyon elemi, vagy nagyon friss dolgot keresett. A Google megjelenésével az ember univerzális hozzáférést nyer a világ igen sok könyvtárába.

Ez a Google bevallott célja: a világ minden tényszerű tudását minden nyelven közzétenni. Remélik, hogy eljön az idő, amikor PalmPilottal vagy mobiltelefonnal bárki bárhol hozzáférhet a világhálón tárolt információkhoz, így zsebében tarthatja a világ tényanyagát. A „bármi” és „bárki” kulcsszavak, amiket a Google háza táján állandóan visszhangoznak. A Google neve a „googol”-ból ered, a 10 100 nevéből, ami a külön elnevezéssel illetett legnagyobb szám: ha kiírnánk, egy 1-est és száz nullát kellene leírnunk. A névválasztás a cég küldetésére utal: az internet szinte végtelen információkínálatát óhajtják rendszerezni és hozzáférhetővé tenni a felhasználóknak. A Google sikere megmutatta, milyen nagy igény van arra, hogy a világ összes tényanyaga, úgymond, a kezünk ügyében legyen. Nemigen lehet nagyobb Föld-lapító erő, mint hogy a világ összes tudásának jókora szelete bárki számára bárhol és bármikor hozzáférhetővé legyen.- Nálunk a diszkrimináció csak addig terjed, hogy ha valakinek nincs lehetősége használni a számítógépet, az nem tudja a Google-ot sem használni. Egyébként aki csak számítógépközelbe juthat, képes használni a böngészőnket - mondja Erich Schmidt, a Google ügyvezető igazgatója. - És ha valamiben tényleg megnyilvánul, hogy mégis lapos a Föld, hát akkor az minden bizonnyal az, hogy nem lehet elhatározott diszkrimináció az informálódásban. A Google-on jelenleg száz nyelven lehet keresni, és rendszerünket folyamatosan bővítjük. Képzeljük el, ha a jövőben az iPodokon is működik majd a Google, és a programot már hanggal lehet utasítani... Ez azoknak a gondját is meg fogja oldani, akik valamely okból nem képesek a számítógépet kezelni. Akkor az utolsó akadály is elgördül az információkeresés útjából, és a Google abban az ütemben nő majd, ahogy el tudjuk látni az embereket olcsó készülékekkel...Hogy jön az internetes keresés az együttműködés koncepciójához? Én ezt egyszerű szójátékkal így nevezem: in-formálódás. Az in-formálódás nem más, mint a nyílt forráskód, az outsourcing, az insourcing, az ellátási lánc és az offshoring egyéni változata. Az in-formáció az a képesség, amelynek révén az emberek képesek felépíteni és kibontakoztatni saját személyes ellátási láncukat, ami által információval, tudással és szórakozással látják el egymást. Az in-formálódás tehát nem más, mint az emberek együttműködése; az egyén saját maga szolgálatában teljhatalmú kutató, szerkesztő, művelődés- és szórakozásszervező, anélkül, hogy el kellene mennie a könyvtárba, moziba, hogy kábeltévé-hozzáféréssel kellene rendelkeznie. Az in-formálódás a hasonló gondolkodású emberekről és közösségekről szól. A Google kirobbanó globális népszerűsége arra sarkallta a Yahoo!-t és - amint az új MSN-keresőből kiderül - a Microsoftot is, hogy ők is illesszenek honlapjukba erős keresőprogramokat és vegyék fel az in-formálódáshoz szükséges jellegzetes elemeit is. Mindez megmutatta, mennyire vágytak az emberek az együttműködésre. A három évvel ezelőtti 150 millióhoz képest a Google jelenleg naponta mintegy egymilliárd keresést kezel.

- Minél könnyebb és pontosabb lesz a keresés - egészíti ki Larry Page, a Google társalapítója -, annál globálisabb lesz a Google felhasználói bázisa, és a Google annál erősebb kiegyenlítő tényezővé válik. Nap mint nap egyre több embernek van lehetősége az anyanyelvén való in-formálódásra. Ma már - mondja Page - csak a keresések egyharmada jön az Egyesült Államokból, és kevesebb mint fele angol nyelvű. Sőt ahogy az emberek egyre szokatlanabb dolgokat keresnek, egyre szokatlanabb dolgok kerülnek fel az internetre.

A forgalom növekedése az in-formálódás világlapító erejét még tovább fokozza. Nemrégiben az összes nagy kereső lehetővé tette, hogy a felhasználók ne csak a világhálón, hanem számítógépük merevlemezén, szöveg-, adat- és e-mail fájlokban is rákereshessenek adott szavakra vagy kifejezésekre, amelyekről tudják, hogy ott kell lenniük valahol, de elfelejtették, hogy pontosan hol. No, ezt nevezem én igazi in-formálódásnak: az ember már a saját memóriájában is hatékonyabban kereshet! 2004 végén a Google bejelentette, hogy a Michigan és a Stanford Egyetem könyvtárainak teljes állományát beszkennelik, és on-line elérhetővé és kereshetővé teszik a több tízezer kötet minden egyes betűjét.

A keresőprogramok hajnalán az emberek csodálkoztak és örvendeztek a találatokon; voltak „heuréka”-pillanatok, váratlan meglepetések - idézi fel Jerry Yang, a Yahoo! egyik alapítója a böngészés őskorát. - Manapság a hozzáállásuk inkább elvárás jellegű. Evidenciának veszik, hogy az információ, amit keresnek, egészen biztosan hozzáférhető, és a technológusok dolga, hogy könnyebbé, pár billentyűleütéssel elérhetővé tegyék. Az információhoz jutás demokratizálódása igen mély hatással van a társadalomra. A mai fogyasztók már sokkal hatékonyabbak: keresőprogramokkal gyorsabban megtalálják a megfelelő információt, terméket, szolgáltatást, mint a hagyományos módokon. Ma már mindenki jobban értesült a munka, az egészség, a szabadidő eltöltése stb. témákban. A kisvárosok többé nincsenek hátrányban a nagyobbakhoz képest, ahol korábban könnyebb volt az információhoz való hozzáférés. És az emberek könnyebben elérhetik mindazt, ami érdekli őket, hamar és könnyen tájékozódhatnak egy-egy tárgy tényvilágában, könnyebben kapcsolódhatnak össze a hasonló érdeklődési körűekkel.

A Google alapítói tudták, hogy az 1990-es évek végén már naponta több százezer új oldal kerül fel az internetre, és a kulcsszavakra kereső programok ezzel az ütemmel már nem tarthatnak lépést. Brin és Page, akik a Stanford informatika szakos végzőseiként 1995-ben találkoztak, kifejlesztettek egy matematikai formulát, ami aszerint rangsorolta a honlapokat, hogy hány más honlap kapcsolódik hozzájuk. Abból a feltételezésből indultak ki, hogy annál fontosabb egy honlap, minél többen linkelnek rá. A nagy áttörés, ami a Google-t a keresőprogramok legjobbjává avatta, akkor következett be, amikor a Google képes lett kombinálni az oldalrangsoroló (PageRank) technológiát az oldal tartalmi elemzésével, ami meghatározza, mely oldalak a legrelevánsabbak adott keresés esetén. Bár nem a Google volt az első nagy keresőprogram a piacon, a keresési eredményeket az emberek pontosabbnak és kereséseikre nézve relevánsabbnak tekintették, mint más böngészők eredményeit. A puszta tény, hogy egyik keresőprogram egy kicsit jobb, mint a másik, megindította azt az árhullámot, ami szörfölők tömegeit sodorta a Google-ra. (A Google matematikusok hadát alkalmazza, hogy továbbfejlesszék a kereső algoritmust, hogy mindig egy lépéssel relevánsabbak lehessenek a találataik vetélytársaiknál.)- Valamilyen oknál fogva - mondja Brin - az emberek korábban alábecsülték az információtalálat fontosságát a többi on-line tevékenységhez képest. Gondoljunk bele, ha például egészséggel kapcsolatos információt keresünk, igen fontos lehet, hogy nagyon gyorsan rábukkanjunk; ez bizonyos esetekben akár élet-halál kérdése. Vannak, akik előbb megkeresik a szívinfarktus tüneteit a Google-lal, és csak azután hívják a mentőt.

De van úgy, hogy sokkal kevésbé drámai dologról akarunk tájékozódni. Amikor 2004 júniusában Pekingben jártam, egy reggel a szállodai liftben, Ann, a feleségem Natalie-val, 16 éves lányunkkal beszélgetett, aki történetesen egy halom képeslapot szorongatott, amiket a barátainak szánt. Ann megkérdezte tőle:- Elhoztad a címeket?Natalie úgy nézett rá, mintha a mamája XIX. századból lépett volna elő.- Nem - felelte azon az „anya-te-ehhez-úgysem-értesz” hangon. - Csak begépeltem a telefonszámukat a Google-ba és kiadta a címüket. Notesz? Hol élsz te, anya?!Natalie a Google segítségével in-formálódott - nekem eszembe sem jutott volna, hogy ez akár a legjobb barátaim címe ügyében is lehetséges. Nála volt az iPodja is, in-formálódása másik eszköze, amivel nem tudást, hanem szórakozást szerezhet magának. Saját zenei szerkesztője lett, kedvenc zenéit letöltötte és magával hozta Kínába. Gondoljunk csak bele: a műsorszolgáltatók évtizedekig arra építettek, hogy reklámokat sugároznak az éterbe, és persze arra is, hogy valaki hallgatja a rádiót vagy nézi a tévéadást. Ám a szórakoztatásban megjelenő világlapító technikáknak hála, ez a világ eltűnőben van. Most a TiVo révén mi magunk lehetünk a magunk tévéműsorszerkesztője. A TiVo lehetővé teszi, hogy a nézők digitálisan rögzítsék kedvenc műsoraikat úgy, hogy kihagyják belőlük a reklámokat, kivéve azokat, amiket meg akarnak nézni. Az ember azt nézi, amit akar és akkor, amikor akarja. Nem kell mások által meghatározott időben leülni a tévé elé, és végignézni a ránk árasztott reklámtömeget. A TiVóval az ember csak azt a műsort nézi, ami érdekli, és beállíthatja, hogy a készülék egyáltalán ne vegyen fel reklámot, vagy csak azokat tartsa meg, amik gazdájának érdeklődési körébe eső termékeket mutatnak be - igaz, ami igaz, mindezt a hivatalosan működő csatornák kínálatából. De talán már ez a korlát sem áll sokáig...Ám ahogy a Google nyomon tudja követni, mit keresnek a felhasználók, a TiVo is követi, milyen műsorokat nézünk és milyen reklámokat tárolunk, hogy újra megnézhessük a saját tévéműsorunkban. Kitalálja a Kedves Olvasó, mi volt eddig a TiVo-történelem legtöbbször visszanézett tévéműsor jelenete? Janet Jackson mellének közszemlére tétele, vagy ahogy eufemisztikusan nevezték „ruhabalesete” a 2004-es Szuperkupadöntőn. 2004. február 2-i sajtóközleményében a TiVo kijelentette: „Justin Timberlake és Janet Jackson mindent és mindenki mást elhomályosított a vasárnapi Szuperkupa-döntőn. A TiVo televíziót üzemeltető háztartások másodpercre lebontott nézettségi adatainak elemzése alapján majdnem kétszer annyian nézték meg, mint a meccs legérdekesebb jeleneteit. A Jackson-Timberlake pillanat generálta a TiVo által mért legintenzívebb nézői reakciót. A TiVo bejelentette, hogy a jelenet nézettsége 180%-ra emelkedett, mivel több százezer háztartásban használták ki a TiVónak azt az egyedi tulajdonságát, hogy az élő televíziós adásokat is meg lehet állítani és újra meg újra vissza lehet nézni egy jelenetet.”Így, ha még jobban elterjed, hogy a lejátszott műsorokból mindenki azt nézi újra, amit akar, annyiszor, ahányszor akarja, és akkor, amikor akarja, a tévé-műsorszolgáltatás mint olyan - ami jelenleg arra épül, hogy adott időben adunk műsorokat és bennük reklámokat, aztán próbáljuk eltalálni, ki nézi - egyre inkább értelmét veszti. A nézők azokat a cégeket fogják választani, akik a Google-hoz, a Yahoo!-hoz vagy a TiVóhoz hasonlóan megtanulnak együttműködni felhasználóikkal, és testre szabott műsorokat és reklámokat kínálnak nekik. El tudom képzelni, hogy nincs messze a nap, amikor a hirdetők csak ilyen célzott reklámért lesznek hajlandók fizetni.

A Google, a Yahoo! az Amazon.com, a TiVo és hasonló cégek megtanultak úgy működni, hogy ne erőltessenek felhasználóikra termékeket és szolgáltatásokat; együttműködő rendszereket hoztak létre, amelyekben a felhasználók határozhatják meg, milyen információt hívnak le. Mivel a felhasználói igényekre a cégek villámgyorsan reagálhatnak, ez minden másnál hatékonyabb módszer.- A keresés az interneten minden másnál szabadabbá, önállóbbá teszi az embert - mondja Eric Schmidt, a Google ügyvezető igazgatója. - Ez az antitézise annak, hogy akár tanítással, akár tanácsokkal, mások ránk erőltessék az akaratukat. Az egész az önrendelkezésről szól; lehetővé teszi, hogy az ember azt tegye a kívánt információval, amit csak akar. Nagyban különbözik minden mástól, ami a történelemben előfordult. A rádió is egy forrásból szólt sokakhoz. A tévé is egy forrásból szólt sokakhoz. A telefon egy embertől egy emberhez szólt. Az internetes keresés az egyén önrendelkezésének legmagasabb szintű kifejeződése: egy szál számítógéppel körbenézhet a világban és megtalálhatja pontosan azt, amit keres. És ezt mindenki másképp csinálja...

Természetesen a Google több, mint keresőprogram: igen sikeres üzleti vállalkozás. Alapítói felismerték, hogy felépíthetnek a böngészőre egy célzott hirdetési modellt. Azokat a reklámokat mutatják meg a felhasználóknak, amelyeket az adott felhasználó keresései alapján a rendszer relevánsnak ítél; a hirdetőktől pedig aszerint szedik be a hirdetési díjat, hogy hányszor kattintottak a nézők az adott hirdetésre. Ha a CBS sugároz egy filmet, kevésbé pontos fogalma van arról, hogy kik nézik az adást, s benne a reklámokat. A Google pontosan tudja, mi érdekel téged, éppen téged - hiszen éppen te kerestél rá -, és ennek alapján irányíthatja hozzád közvetve vagy közvetlenül a kereséseddel kapcsolatba hozható hirdetők hirdetéseit. 2004 végén a Google új szolgáltatást nyitott: ha az ember például a Maryland állambeli Bethesda városban sétál és megkívánja a szusit, elég, ha küld egy sms-t a Google-nak: „Sushi 20817” (a szám a város irányítószáma), a Google pedig szöveges üzenetben küldi el a lehetőségeket. Isten tudja, hova vezet ez...Az in-formálódás jelenségébe beletartozik a barátok, partnerek és szövetségesek megkeresése is. A nemzetközi és kulturális határokon átívelő folyamat erősíti a globális közösségek létrejöttét, ami szintén fontos világlapító funkció. Az emberek most bármilyen témában, projektben, tárgyban megtalálhatják a hasonló érdeklődésűeket, különösen a Yahoo! Groupshoz hasonló portálokon. A Yahoo!-nak körülbelül 300 millió felhasználója és 4 millió aktív csoportja van. Ezekbe a csoportokba havonta 13 millió személy jelentkezik be.- Az interneten az önkiszolgálást lehetővé tevő szolgáltatók mutatják a legnagyobb növekedést, amit a Yahoo! Groups remekül példáz - mondta Jerry Yang. - Fórumot, platformot és eszköztárat biztosít az embereknek ahhoz, hogy tértől és időtől független, magán-, részben nyilvános vagy teljesen nyilvános összejöveteleket tartsanak az interneten. Lehetővé teszi, hogy a felhasználók olyan, számukra érdekes témák (topikok) köré csoportosuljanak, amiket off-line környezetben lehetetlen lenne, vagy nem lenne praktikus kitárgyalni. A csoportok összeköthetnek teljesen idegen embereket, akiknek csak egyetlen közös ügyük van, pl. ritka betegségek, újszülött a családban, katonafeleségek stb., és elősegítik, hogy az azonos érdeklődési körűek - az ezotéria, a kutyaszán-sport, a kártyajátékok, a szoláriumozás vagy bármi más szerelmesei - egymásra találhassanak. Az interneten kívül megalapozott közösségeknek, az iskolai focicsapattól az egyházi ifjúsági csoportokon át az öregdiák-szervezetekig, szintén jót tehet, ha on-line is működnek: élénk társadalmi életet élhetnek a virtuális környezetben. Az interneten virtuális otthonra találó közösségek megosztják egymással azokat az információkat, amelyekkel még élénkebbé tehetik közösségi életüket. Egyes csoportok csak on-line léteznek, off-line sosem lehetnének sikeresek, mások pedig a való világban is létező igazi közösségeket jelenítenek meg az interneten. Pillanatok alatt lehet csoportot létrehozni és megszüntetni; a témák változhatnak, de lehetnek állandóak is. Ez a trend egyre növekszik majd, ahogy a felhasználók egyre nagyobb számban válnak kvázi-kiadókká és teszik közzé gondolataikat az interneten. Egyre többeket vonz majd, amíg mindenki maga választhatja meg, melyik közösséghez, mikor, hol és hogyan kapcsolódik.

Van az in-formálódás jelenségének egy másik oldala is, amihez hozzá kell szokni, mégpedig az, hogy bárki tájékozódhat rólunk, fiatalkorunktól kezdve. A keresőprogramok azzal is lapítják a világot, hogy eltüntetik a képletes völgyeket, csúcsokat, falakat, sziklákat, amelyekbe, amelyekre, avagy amelyek mögé és alá az emberek el szoktak bújni, hogy múltjuk titkait vagy hírnevüket megőrizzék. A lapos Földön nincs hová elfutni, nincs hová elrejtőzni - egyre kisebb és kisebb kövek alá lehet majd bekukucskálni: bármit teszünk, bármi hibát követtünk el a múltban, egy nap lekérdezhető lesz az interneten... Minél jobban kilapul a világ, annál átvilágíthatóbbak és elérhetőbbek lesznek az egyszerű emberek. Mielőtt a lányom, Orly 2003 őszén egyetemre ment, mesélt a leendő szobatársnőiről. Amikor megkérdeztem tőle, honnan tudja, amit tud, beszélt-e velük, vagy e-mailen vették-e fel a kapcsolatot, azt felelte, hogy nem is beszélt, nem is levelezett velük. Rákeresett a nevükre a Google-ban. Iskolai újságok, helyi lapok cikkei, ilyesmik kerültek elő, a bűnügyi nyilvántartás szerencsére nem. És a lányok még csak gimnazisták voltak!- Ebben a mai világban jobb, ha rendes emberként él az ember: nem olyan könnyű eltűnni, nem elég, ha fogod magad és elköltözöl a szomszéd városba - mondja Dov Seidman az LRN nevű jogi és üzleti-etikai tanácsadó cég tulajdonosa. - A Google világában a hírnevünk, a rólunk szóló adatok követnek minket, sőt előbb érnek életünk következő állomására, mint mi magunk... Az ember cselekedeteit már gyerekkorától jegyzik. Már nem teheti meg valaki, hogy négy évig csak buliról bulira jár. Korunk gyermekeinek sokkal korábban kell megalapozniuk a hírnevüket, mint az előző generációnak. Már nemcsak elvként, de gyakorlatilag is egyre helytállóbb Mark Twain jó mondása: „Mindig mondj igazat - hogy ne kelljen állandóan azon törnöd a fejed, mit is mondtál legutóbb.” Oly sokan kérdezhetik le az ember egész életét az interneten, és oly sokakkal oszthatják meg kutatásuk eredményeit! Ez az erő tehát kilapíthatja a magánéletet is, ha nem történik valami...

A szupererős keresők korában „mindenki sztár”. A Google demokratizálta az információhoz jutást; nincsenek se osztály- se iskolázottsági határok.- Ha a Google-hoz hozzáférek, bármit megtalálok - mondja Alan Cohen, a vezeték nélküli technológiával foglalkozó Airespace alelnöke. - A Google olyan, mint az Isten. Istenhez nem vezetnek drótok, Isten mindenütt jelenvaló, Isten mindent lát. Ha bármi kérdésed van, kérdezd meg Google istent!

Néhány hónappal azután, hogy Cohen megosztotta velem észrevételét, az alábbi rövid üzleti történetet olvastam a „CNET News.com”-on: „A keresőóriás Google szerdán bejelentette, hogy megvásárolta a Föld körül keringő műholdak képeit hozzáférhetővé tevő, internet alapú szoftverekkel foglalkozó Keyhole nevű céget. A szoftver lehetővé teszi, hogy az űrből készített képeket a felhasználók akár utcaszintű lebontásig javítsák. A cégnek nem állnak rendelkezésére nagy felbontású képek az egész Földről, de a honlapon több olyan város is található, amelyeket részletesebben lehet szemlélni. A vállalat leginkább az Egyesült Államok nagyvárosi területeire koncentrál és azon dolgozik, hogy bővítse a lefedettséget.”

Vissza a lap tetejére