Az elmúlt években a modern kereskedelmi csatornák erősödésével egyre általánosabb lett az a tendencia, miszerint a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező üzletek léptek elő a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások helyszínévé, míg a gyalogosan is könnyen megközelíthető kisboltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik.

A magyar háztartások 2008 első félévében is a kisboltokat keresték fel leggyakrabban (átlagosan heti rendszerességgel), legritkábban pedig a C&C üzleteket látogatták (évente 6 alkalommal).

Egy vásárló háztartás vásárlásonként átlagosan 1799 forintot költött, ami 4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A gyakoribb, kisebb értékű bevásárlások eredményeképpen az átlagos tranzakcióméret a független kisboltok és a kisbolt-láncok esetén a legkisebb (1022, valamint 1380 forintra tehető) és a cash&carry-kben a legnagyobb (7153 forint).

A hétvégi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján – főként pénteken és szombaton – zajlik a bevásárlások közel fele (46 százalék).

Számottevő vasárnapi vásárlás a hipermarketek és a cash&carry-k mellett a diszkontokban figyelhető meg.

A vasárnapi vásárlási alkalmak arányának alakulása az egyes értékesítési csatornákban, 2008. I. félév (az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: GfK Hungária, Kereskedelmi Analízisek 2008.I.

Hasonlóan a pénteki és szombati vásárlásokhoz, a háztartások vasárnap is az átlagosnál nagyobb összegeket hagynak a pénztáraknál egy vásárlás alkalmával. A hipermarketekben és a cash&carry üzletekben az érték alapon számolt forgalom 10 százaléka, míg a diszkontokban a forgalom 7 százaléka realizálódik a hét utolsó napján.

A vásárlások 67 százaléka gyalogosan történik, de ezek a vásárlások az értékbeli forgalomnak csak kevesebb, mint felét, 47 százalékát adják.


A vásárlások számának megoszlása az üzlet megközelítésének módja szerint, 2008. január-június

2008. első félév
Autóval21
Gyalogosan67
Tömegközlekedéssel12

Forrás: GfK Hungária, Kereskedelmi Analízisek 2008.I.


Az autós vásárlások aránya folyamatosan növekszik az elmúlt években, főként a lakóhelytől messzebb található üzletek elérése, illetve a nagy bevásárlások lebonyolítása céljából ülnek autóba a fogyasztók. Ennek megfelelően az autós vásárlások aránya a cash&carry és a hipermarket csatorna esetében a legmagasabb, a vásárlási alkalmak 83, illetve 60 százalékát adják. A diszkont csatornában a Lidl és az Aldi estében magas az autós vásárlások aránya, a többi diszkontlánc esetben a gyalogos vásárlások dominálnak több mint 60 százalékos aránnyal.

A kártyás fizetések hányada még viszonylag alacsonynak mondható, viszont jelentős a fejlődés üteme az előző évekkel összehasonlítva. Bankkártyával 2008 első félévében a vásárlásaik 7 százalékának ellenértékét egyenlítették ki a háztartások. Mivel bankkártyával jellemzően nagyobb értékű vásárlásokért fizetünk, ezért nem meglepő, hogy értékben kétszer akkora arányt képvisel ez a készpénzkímélő fizetési mód. A kereskedelmi csatornák közül a hipermarketekben és a cash&carry-kben fizetünk legnagyobb arányban kártyával, mindkét csatorna esetében a forgalom egyötöde bonyolódik kártyás fizetéssel. Bár egyre több kisbolt-lánc esetében válik lehetővé a kártyás fizetés, mégis elenyésző a plasztikkártyás beszerzések aránya, mi több, a független kisboltok esetében szinte nem is létezik.

Vissza a lap tetejére