A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerének fontos része a bónusz-malusz rendszer. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy aki nem okoz kárt, évente egyre nagyobb bónuszosztályba kerül, így biztosításának díja egyre kisebb lehet, akár az eredeti felére is csökkenhet. Aki viszont kárt okoz, bónuszfokozata csökkenését (személyautók esetében két osztálynyit) lesz kénytelen elviselni - rövid időn belüli több károkozás esetén a legrosszabb maluszfokozatban az alapdíj kétszeresét, de akár többszörösét kell fizetnie.

Kötelező biztosítás kalkulátor

Kedvező árú kötelező biztosítások
akármár aznapi fedezettel!

Egyre jobban terjedő jelenség, hogy a biztosítók a díjtarifájukban nem csak a bónusz-malusz fokozatot veszik figyelembe, hanem magát a károkozás tényét is külön díjszorzóval büntetik – így előfordulhat, hogy egyetlen apró koccanás az adott biztosítónál a következő évre akár a díj duplázódását is eredményezheti.

A legkedvezőbb bónuszosztály eléréséhez 11 év balesetmentes vezetésre van szükség, ezért a már megszerzett bónuszunkra érdemes vigyázni. A legalapvetőbb persze az, hogy lehetőleg gépjárművünkkel se mi, se más ne okozzon kárt (ha más vezeti a gépjárművünket, és kárt okoz, az is azt is a mi bónuszunk bánja). Régebben volt olyan rendelkezés is, hogy a biztosítási szerződés díjnemfizetés miatti megszűnése is teljes bónuszvesztést eredményezett, de ez időközben megszűnt.

Gépjárműcsere esetén - azonos kategóriában, tehát például autóról autóra, motorról motorra - átvihetjük megszerzett bónuszunkat, de ezt csak akkor tehetjük meg, ha a régit már eladtuk, vagy véglegesen (bontási igazolással) kivontuk a forgalomból, és a biztosítótól megkaptuk a kártörténeti igazolást. Gyakori tévhit, hogyha valaki pl. egy beszámítási akció keretében leadta régi autóját a kereskedőnél, akkor úgy gondolja, hogy azt már el is adta, de valójában az mindaddig a nevén marad, amíg a kereskedő nem értékesíti - addig pedig a bónuszfokozat sem vihető át az új autóra. Két, vagy több egyidejűleg meglévő gépjárművünk között a bónuszok megcserélése továbbra sem lehetséges.

Meglepő, de előfordulhat, hogy egy kisebb koccanás utáni kárt érdemes lehet saját zsebből kifizetni. A károkozás után bónuszunk ugyanúgy csökken egy párezer forintos kárnál, mint egy többmilliós kárnál, pl. személyautó esetében két fokozatot lépünk vissza, és persze nem lépünk egyet előre... Ez a három fokozat általában legalább 15%, de malusz és károkozói díjszorzó esetében több száz % díjkülönbözetet jelenthet, mégpedig annyi évig, ami elméletileg a B10 fokozat eléréséhez szükséges. Ez pedig összességében már akár százezres nagyságrendű többletkiadást is jelenthet. Az okozott kár megtérítésére – a károsulttal történő megegyezés alapján – akár a helyszínen is sor kerülhet, de a biztosító általi kifizetés után, a megküldött értesítés alapján is.

Vissza a lap tetejére