Tőle kértünk tájékoztatást, miszerint megzavarta-e a magyar utazóközönséget, hogy korábban már a „kitaposott” megszokott információk alapján érdemes utasbiztosítást kötni az uniós tagság után is. Nem hitték sokan, hogy az uniós tagság eleve feleslegessé teszi az utasbiztosítást? - Megvallom, hogy hasonlóan a többi utasbiztosítóhoz - kezdte válaszát az értékesítési igazgató -, mi is azt vártuk a 2004-es év elején, hogy tartani kell az új rendszertől, hogy erősen csökkenni fog az utasbiztosítást váltók száma. Ne tagadjuk, hogy a bulvársajtó a hazai médiákban azt a tévhitet terjesztette, illetve erősítette, miszerint a továbbiakban az EU-tagságunk révén minden magyar utazó 100 százalékos biztosítottnak tekintheti magát. Akkor pedig miért kötnének külön utasbiztosítást?! Kirívó példája volt ennek a tévhit terjesztésnek az mtv által 2003 decemberében sugárzott „Szerencsi fel” című rajzfilmsorozata. A főműsoridőben sugárzott produkció idevágó epizódja arról szólt, hogy a jókedvűen síelő magyar összetöri magát, jajveszékelve fekszik a sípályán, amikor megjelenik az „angyalka”, aki megnyugtatja a fájdalmasan jajongó turistát, hogy máris intézkedik a balesetet szenvedett kórházba szállításáról. Mire a valószínűleg tört lábú hazánkfia felnyög: „Te jó isten, mibe fog ez kerülni”?! Mire az angyalka megnyugtatja: egy fillérbe sem, mi ellátunk minden magyar turistát. A magát legkevésbé sem bulvárnak tartó közmédia is ilyen tévhitet terjesztett, ami egyértelműen bizonyítja a nem hiteles, inkorrekt tájékoztatást. A nézők, az olvasók többsége különösebb kétely nélkül hit ebben a teljes körű segítségben. A jótékony angyalka beavatkozása miatt a szakma nem elsősorban az üzleti kár miatt aggódott, hanem a megtévesztett utasokat féltettük, sajnáltuk, akik beugrottak a félrevezető, „bohókás” rajzfilmnek és nagyon ráfizettek a biztosítás nélküli reményekre. Jellemző, hogy a beugrasztottak között - most már tudjuk - akadnak, akik éveken keresztül többek között nálunk kötöttek utasbiztosítást és kölcsönösen elégedettek voltak a segítséggel, közelebbről az Atlasz által működtetett assistance szolgálat tevékenységével. Nem csak az üzleti rész, ami elszomorít, mert még nem is beszéltünk arról részletesen, hogy az utasbiztosításhoz járó assistance szolgálat milyen egyéb szolgáltatással - a tolmácstól a szállításig - könnyíti meg a bajba jutott, balesetet szenvedett utasbiztosítást kötött turistát. Azóta sok minden kiderült: az EU-tagság során felmerült E-111 nyomtatvány sem biztosítja teljeskörűen a szolgáltatást, ráadásul a dokumentum beszerzése már itthon sem kis utánjárást követel. Hozzáteszem - folytatta az igazgató -, hogy az információk széles nyilvánosságra kerülése érdekében az Atlasz és a MABISZ is már a múlt évben, még az EU-ba lépés előtt sajtókampány és sajtótájékoztatató keretében tájékoztatatta a nyilvánosságot, amihez a médiák többsége szolgálatkészen nyújtott segítséget. Nem utolsósorban azzal, hogy az általunk begyűjtött, országonkénti címlistát tett közzé a lapokban. Méghozzá korrekt tálalásban felhívta a figyelmet: nem mindig az olcsó biztosítás jelentheti a biztonságot! Jellemző - folytatta Horváth Péter -, hogy a hosszabb ideje külföldön tartózkodó tanulmányt folytatók vagy munkavállalók - akik osztottak-szoroztak, jól felmérték, hogy az unióban feltétlen továbbra is megéri a sokoldalú szolgáltatást nyújtó utasbiztosítás megkötése. Visszatekintve az EU-ba lépés utáni időszakra, a múlt évi eredmény is bizonyítja, hogy nem volt visszaesés, sőt 10 százalékos növekedéssel zár ez az üzletág. Ennek köszönhető az is, hogy nem került sor díjemelésre. Ne tagadjuk, nem könnyű feladat az utasbiztosítással kapcsolatos szemléletváltozást végigvinni. Már csak azért sem, mert - és ennek örülni lehet - egyre több mód van arra, hogy az utas kikerülje az utazási irodát, ahol több biztosító ajánlata között választhat. Jelenleg kiemelt lehetőség az interneten való programszervezés a különböző előfoglalással járó ügyintézés is. Sőt legújabban a “T-Mobil” is módot nyújt a biztosításkötésre. Jellemző, hogy több utazási irodában kis nyugtát íratnak alá az utazóval ilyen szöveggel: „A biztosításra vonatkozó tájékoztatást megkaptam, utasbiztosítást nem kívánok kötni.” Bevált a feltételezés: a magyar ember, ha valamit alá kell írni, már jobban meggondolja a döntést. - Nem sokkoló céllal, szívesen közöljük a szakember véleményét. Korrekt információjából az is kiderül: ahány utazás, annyiféle eset következhet be. Csaknem függetlenül az érdekelt utazók, szervezők, szülők (!) ellenőrzésétől, az átlagos esetekben csak „megúszni” lehet a biztosítás hiányát. A valóban felelősségtudattal rendelkezők reméljük a továbbiakban sem kockáztatják meg a biztosítás nélküli utazást pusztán csak azért, mert most már uniós tagok vagyunk.

FIGYELMÉBE AJÁNLJUK

Vissza a lap tetejére