Milyen területeken látnak fejlődési lehetőséget, illetve mely termékek azok, amelyekkel növelni kívánják a piaci részesedésüket Magyarországon?

A piacra még mindig jellemző az alulbiztosítottság. Mind az élet, mind a nem-élet üzletágban, a lakossági és a vállalati szférában egyaránt. Ha megnézzük, hogy a biztosítás mekkora hányadot képvisel a GDP arányában Magyarországon és a fejlettebb országokban, azt látjuk, hogy a piac nagy fejlődés előtt áll.

A hazai helyzetre jellemző, hogy bár gazdasági téren megtörtént a rendszerváltás, az öngondoskodás szerepe, helye a kultúrában még nem alakult át, bár a fejlődés elkezdődött ezen a területen, számos kihívás áll még a társadalom előtt. Ezek valószínűleg generációs kérdések is, hiszen akik az előző rendszerben szocializálódtak, hozzászoktak az állami gondoskodáshoz. A következő években a piac fejlődésének alapját a pénzügyi kultúra színvonalának emelkedése képezheti. Ennek megfelelően látok lehetőségeket mind az élet-, mind a felelősség- és vagyonbiztosítások területén.

Ami a vállalati szektort illeti, a magyar gazdaság nemzetközivé vált, a nagyvállalati kategóriában már komoly biztosítási programok működnek, hasonlóan a fejlett gazdaságokhoz. Ami némi problémát jelent, az a kis- és középvállalatok biztosítottsági szintje. Ezen a területen van még fejlődési lehetőség.

Az elmúlt években a unit linked biztosítások voltak a piac növekedésének motorja. Mi történik akkor, ha csökkennek azok a historikus hozamok, amelyek eladták ezt a terméket?

Az életbiztosítások területén folyamatosan várhatóak termékinnovációk. A unit linked biztosításoknak akkor és ott van szerepük, amikor hosszú távú gondoskodásról van szó, hosszú távon pedig belefér, hogy a tőzsdei tendenciák időszakosan negatív irányt vesznek. Az ügyfeleknek mindig hosszú távú befektetésként ajánljuk a unit linked biztosításokat. Éppen ezért a termékek mögött meghúzódó eszközalapok széles palettáját ajánljuk fel ügyfeleink számára, a mérsékelt kockázatú portfólióktól kezdve a magas kockázatú befektetési lehetőségekig. Mindezt azért, hogy mindenki a kockázatvállalási hajlandóságának megfelelően választhasson a befektetési eszközök közül, illetve az alapok között folyamatos átcsoportosítási lehetőséget biztosítunk.

Az új szerzéseket némiképp érintheti egy esetleges korrekció, mivel a hazai befektetők megriadnak ettől. Azonban megfelelő értékesítési technikával a leendő ügyfelek meggyőzhetők arról, hogy érdemes hosszú távú befektetésként a unit linked termékeket választani, elvonatkoztatva az aktuális árfolyamtól.

Várhatóan ebben az esetben fog megmutatkozni az értékesítési csatornák minőségi különbsége.

Tavaly fordult meg először az élet- és nem-életbiztosítások aránya. Ez a kamatadónak köszönhető egyszeri hatás volt, vagy egy tartós trend kezdete?

A kamatadó bevezetésének rendkívül nagy hatása volt a piacra, sokan azt gondolták azonban, hogy ez egyszeri hatás lesz. Ez a vélemény nem igazolódott be, hiszen az első féléves adatok azt mutatják, ez a fajta átrendeződés, lendület tovább tart, és szerintem ez tartós tendencia lehet.

Az elkövetkező években tervezik-e a bankpiacra való belépést? A banki értékesítésen kívül melyek azok az alternatív csatornák, amelyeket szándékoznak bevezetni a közeljövőben?

A cégcsoport rendelkezik tulajdonnal bankokban, mi sem tervezzük, hogy önálló tulajdoni szerkezettel megjelenjünk a bankpiacon. A másik oldalon úgy gondolom, hogy nagy jelentőségük van a banki értékesítési lehetőségeknek, ezért arra törekszünk, hogy stratégiai együttműködést alakítsunk ki pénzintézetekkel. Gyümölcsöző együttműködésünk van az Erste Bankkal, a CIB-bel, a Raiffeisennel, amit folyamatosan szélesítünk és mélyítünk. Az elmúlt években indult pénzintézeti együttműködések mellett évek óta jól működnek egyéb értékesítési csatornáink. Saját értékesítési hálózatunk országos lefedettséget biztosít, amelyen keresztül elérhető kompozit termékskálánk. Több száz biztosítási alkusszal állunk kapcsolatban, akik kiemelten a vállalati piacokon egyre jelentősebb részarányt képviselnek az új üzletek tekintetében. Az egyéni életbiztosítások piacán pedig néhány, minőségi termelést biztosító független biztosításközvetítővel állunk stratégiai kapcsolatban. Az egyéb értékesítési csatornákkal kapcsolatban az a tendencia látszik, hogy egyre változatosabb formákban lehet eljutni az ügyfelekhez, és mi élni kívánunk ezekkel a lehetőségekkel, nem egy esetben pedig elé is megyünk ezeknek. Olyan partneri együttműködéseket igyekszünk kialakítani, ahol más szolgáltatónak a termékéhez tudunk automatikusan biztosításokat kapcsolni.

Az alulbiztosítottságon kívül mi lehet még a fejlődés motorja? Milyen eszközzel tud nagyobb piaci részesedést szerezni az UNION?

Az alulbiztosítás megoldása egy folyamat, amelynek a tendenciái már körvonalazódnak. A növekedés másik területe az öngondoskodás szerepének az erősödése. A nyugdíjrendszerre adandó válaszban például a biztosításnak rendkívül nagy szerepe van. Az egészségügyi reform esetében is az látszik, hogy nagy lesz az öngondoskodás szerepe.

Ebben az évben folytatjuk azt a tendenciát, amit a cég megalakulása óta működtetünk, azaz folyamatosan a piac felett növekszünk, középtávon az egyik legdinamikusabban növekvő cég vagyunk. Az első félévben 50 százalékos növekedést értünk el, ez a fejlődés mind a két fő üzletágban jellemző. Középtávon pedig alkalmazkodni fogunk ahhoz a cégstratégiához, hogy a top 5 vállalat közé kell tartoznunk.

A növekedésünk hajtóereje a minőség és az innováció, az ügyféligények megértése, innovatív megoldások és minőségi kiszolgálás.

Önök be kívánnak majd lépni az egészségbiztosítási piacra? Milyen jogi és egyéb garanciákat várnak el?

Válasszuk ketté ezt a kérdést: az egyik az alapbiztosításba való belépés, amelynek az előkészületei most folynak. Az elvi nyitottságunk megvan erre, a konkrét feltételek ismeretében tudunk majd döntést hozni. A másik a kiegészítő biztosítások területe, erre nagy valószínűséggel be fogunk lépni. Az a cégfilozófiánk, hogy teljes körű biztosítási szolgáltatásokat akarunk kínálni lakossági vonalon.

Az ön véleménye szerint van-e létjogosultsága a piacon egy közepes biztosítónak, illetve mekkora az optimális üzemméret?

Más-más üzemméretre van szükség attól függően, hogy milyen üzletágakban működik egy biztosító. Ha csak egy speciális területen van jelen, akkor nyilván elég egy kisebb méret. A közepes biztosítóknak is van létjogosultságuk. Az elmúlt 2,5 évben a top 5 biztosítótársaság piaci részesedése háromnegyedről kétharmadra csökkent. Folyamatos tendencia, hogy csökken a piac koncentrációja. A közepes üzemméret megadja azt a lehetőséget, hogy gyorsan és rugalmasan lehessen alkalmazkodni a változó igényekhez.

Természetesen hosszú távon mindenkinek a növekedés és a piacszerzés a célja, a miénk is ez. Azonban a növekedésnek sok lehetséges útja van. Mi a hosszú távú és stabil üzleti kapcsolatok kialakítására törekszünk.

Milyen folyamatok zajlanak jelenleg a régióban, és ezek hogyan hatnak a magyar piacra? Az UNION tervez-e nyitást Kelet-Európa felé?

A cégcsoportnak az a stratégiája, hogy a kelet-közép-európai régióban kíván meghatározó szerepre szert tenni. Ahhoz képest, hogy 1992-ben lépett ki Ausztriából, mára Kelet-Közép-Európa második legnagyobb biztosítási csoportja lett. Jellemzően több biztosítótársasággal dolgozik az egyes országokban, Magyarország kivétel ez alól, ennek köszönhető a pozíciónk. Az egyes országokban eltérő fejlettségi szinten van a biztosítottság, de közös jellemző, hogy a politikai és gazdasági stabilitás megvan, és nagymértékű piacfejlődés fog bekövetkezni. Ezek az országok ugyanolyan típusú nehézségekkel küszködnek, ugyanolyan lehetőségeket rejtenek: öngondoskodás, alulbiztosítottság, nyugdíjreform, egészségügyi reform. Hatalmas potenciál rejtőzik a régióban.

Az UNION stratégiája, hogy a helyi piacon a helyi szakemberekkel dolgozunk, a helyi vezetőség mindenütt megtartotta a helyi márkát egyedi márkastratégiaként, az anyacég mindezeket Ausztriából irányítja. Ami a bővítést illeti, idén két újabb országba léptünk be, Albániába és Törökországba.

FIGYELMÉBE AJÁNLJUK

Vissza a lap tetejére