Sokak számára az autócsere csak hitellel oldható meg, hiszen még egy idősebb használt autó megvásárlása is jócskán milliós tétel, megtakarítások terén pedig nem állnak túl jól a magyar háztartások.

Manapság az autóhitelek szerepét a szabad felhasználású személyi kölcsönök vették át, több okból is:

  • akár 10 millió forintot is igényelhetünk,
  • nincs szükség fedezetre,
  • nincs szükség önerőre,
  • a hitel törlesztése fix, nem fog emelkedni a havi részlet,
  • a jelenlegi kamatkörnyezetben nagyon olcsó, akár 7 százalékos hiteldíjmutató alatti kölcsönt is kifoghatunk,
  • rugalmasan felhasználható.

Éppen ez utóbbi tulajdonsága miatt érdemes elgondolkodni azon autóvásárlás előtt, hogy nem csak a gépjármű összegével megegyező összeget igényeljük meg, hanem gondolunk a felmerülő további költségekre is, hiszen szabad felhasználású hitelként nincs célhoz kötve, hogy mire költjük a kölcsönt. Az alábbiakat is finanszírozhatjuk tehát egy szabad felhasználású személyi kölcsönből:

Vásárlás előtti műszaki vizsgálat

Aki biztosra szeret menni az autó állapotát illetően, általában még a vásárlás előtt megnézeti, bevizsgáltatja egy szerelővel a “portékát”. Ma már jellemzően 10 000 forintos óradíj alatt szóba sem állnak az emberrel, még ha nem is a legjobb szakemberhez visszük az autót. Autótól, alaposságtól függően így 20 000 forinttól akár a csillagos ég is lehet a határ.

Vásárlás utáni költségek

Motortól függően itt is igen komoly összegeket kell kifizetnünk, ha nem akarunk problémát: egy véletlenszerűen kiválasztott 2007-es használt, 105 lóerős modell után az átírás költsége nagyjából 65 000 forint.

Szerencsére az éves biztosítás díját is fizethetjük a kölcsönből, ami szintén nagyjából ennyi a hengerűrtartalom és az autó extrái alapján, ez a két tétel pedig már kapásból további 130 000 forint a vételáron felül.

Szintén jelentős kiadás lehet a regadó, főleg, ha újabb, nagyobb autót hozunk be külföldről, amire a jelenlegi prosperáló gazdaságban egyre több példa van. Mi most 50 000 forinttal számolunk.

Ha pedig még cascot is kötünk, azzal is érdemes számolni: a példánkban használt autó és sofőrmúlt alapján a kalkulátorral számított éves díj legjobb esetben is 110 000 forint.

Ha ezt-azt cserélünk

Használt autó vásárlásánál bátran számolhatunk azzal, hogy vásárlás után cserélnünk kell alkatrészeket, hiszen ritkán teszi ezt meg helyettünk az, aki el akarja adni a járgányt. Itt is nagy a szórás, hogy mire mennyit kell költenünk, de talán nem lövünk mellé, ha azt mondjuk, hogy átlagosan olyan 50-60 ezer forintot költünk egy-egy szett gumiabroncsra, de persze itt is elérhetünk csillagászati magaslatokba ritkaságtól és igényektől függően.

Bizonyos időközönként alkatrészeket is kell cserélni: akkumulátor, levegőszűrő, olajszűrő, fékbetétek és -tárcsák cseréjére szintén fel kell készülnünk több tízezer forint értékben.

Nagyon gyorsan összeszámolhatjuk fejben is, hogy nem kevés pénzt kell még az autóra költenünk, hogy vásárlás után forgalomba is állhassunk vele. Ha ezt nem tudjuk kigazdálkodni, egy, a vételárnál nagyobb összegű hitel lehet az átmeneti megoldás.

Nem mindegy, mit veszünk fel

Persze hitel és hitel között is van különbség, ezért érdemes autóhitel kalkulátort használni. A Bank360 autóhitel kalkulátorával az alábbiakat számoltuk: 1 500 000 + 500 000 forintot, azaz 2 millió forintot veszünk fel az autó-projektre. Futamidőnek 72 hónapot választunk, a háztartásunk jövedelme pedig meghaladja a nettó 250 000 forintot.

Ebben az esetben a törlesztőrészlet akár havi 35 018 forint is lehet, ha a Raiffeisen kölcsönét választjuk, de jól járunk a K&H Bank (36 539 forint havonta) vagy az Erste Bank (38 058 forint havonta) kölcsönével is, ha a két utóbbi bank lenne szimpatikusabb.

A legkedvezőbb és a harmadik legjobbnak tűnő ajánlat között is havi 3 000 forint a különbség, pedig ugyanakkora összeget ugyanakkora futamidőre veszünk fel. A teljes visszafizetendő összegen jobban meglátszik a különbség: az előbbinél 2 552 696 forint, míg az utóbbinál 200 000 forinttal több, 2 760 176 forint lesz a teljes visszafizetendő összeg, ha nincs probléma a törlesztéssel. Döntés előtt tehát érdemes összehasonlítani az ajánlatokat, hiszen láthatjuk, hogy százezrek múlnak néhány kattintáson.

FIGYELMÉBE AJÁNLJUK

Vissza a lap tetejére