A kötelező felelősségbiztosítás (GFB) - mint a neve is mutatja - nem választható biztosítási forma. Ezt mindenkinek meg kell kötnie, akinek valamilyen gépjárműve van: legyen az személy- vagy teherautó, motorkerékpár, vagy akár csak egy rendszám nélküli robogó. (Sőt, utánfutóra, lakókocsira is meg kell kötni, holott azok nem gépjárművek). A kötelező felelősségbiztosítást a 2009. évi LXII. törvény szabályozza és alapvető célja, hogy a biztosító helyettünk, az általunk másoknak okozott károkat térítse meg. GFB nélkül nem vehetünk részt a közúti forgalomban, ellenkező esetben súlyos bírságokkal, valamint azzal szembesülhetünk, hogy egy véletlenül okozott kárt a saját zsebünkből kell kifizetnünk. (A MABISZ Kártalanítási Számla ugyan megtéríti azokat a károkat, amelyeket a GFB megkötése nélkül közlekedők okoznak, de aztán kíméletlenül behajtja az összeget a károkozón.)

Kötelező biztosítás kalkulátor

Kedvező árú kötelező biztosítások
akár már aznapi fedezettel!

A kötelező felelősségbiztosítást kizárólag a forgalmi engedélyben bejegyzett üzembentartó kötheti meg. Az esetek túlnyomó többségében a tulajdonos és az üzembentartó ugyanazt a személyt (vagy céget) jelenti. Különböző tulajdonos és üzembentartó leginkább lízingelt gépkocsiknál fordul elő, valamint azokban az esetekben, ahol - például költségkímélő célzattal - az autó használati jogát nem adásvétellel adja át valaki.

Fontos tudni, hogy a GFB nem csak ránk nézve kötelező, hanem a biztosítóra is. Ez azt jelenti, hogy ha eldöntöttük, hogy melyik biztosítóval kívánjuk megkötni, akkor az a biztosító köteles elfogadni.

A kötelező felelősségbiztosítás alapján a biztosító által, helyettünk kifizetett kártérítés nem korlátlan, de meglehetősen magas a határösszeg: dologi károk esetében egymillió-kettőszázhúszezer eurónak megfelelő forintösszeg-határig, személyi sérüléses károknál pedig hatmillió-hetvenezer eurónak megfelelő forintösszeg-határig köteles helytállni.

Vissza a lap tetejére