Személyi sérüléses<br>kárrendezési segítség
Személyi sérüléses
kárrendezési segítség
Nem tudja mire jogosult?

Régóta húzódik már kárügye?

Konzultáció kérése
Biztosítók az oldalon
AEGON
Allianz
Chubb
Colonnade
DAS
EUB
Generali
Genertel
Groupama
K&H
Köbe
Mapfre
Mondial
Posta Biztosító
Signal Iduna
Union
Uniqua
Waberer

Mi a totálkár? A gazdasági- és műszaki totálkárról

Sokan nem tudják, hogy mit jelent az, amikor a gépjármű totálkáros lesz. Amikor egy jármű balesetet szenved, akkor a sérülés fokától függ, hogy az javítható-e a megfelelő ráfordítással vagy olyan súlyosan károsodott, hogy már nem állítható helyre vagy nem gazdaságos a javítása. Éppen ezért a totálkáros járműnél megkülönböztetünk műszaki- és gazdasági totálkárt.

Kárrendezési segítség - személyi sérülések esetén

Kérjen díjmentesen szakmai konzultációt kárügyében, a jogalap elbírálásáról és a várható kártérítés összegéről.

Tovább

Mikor beszélünk gazdasági totálkárról?

Akkor, ha pénzügyi megfontolások miatt nem érdemes a gépjárművet megjavítani, mert a javítás többe kerülne, mint a jármű balesetkori forgalmi értékének a maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összege.

Mit jelent a műszaki totálkár?

Ez olyankor fordul elő, ha a gépjármű oly mértékben sérült, hogy az műszakilag javíthatatlan. Pl. olyan részei sérültek, amelyek a helyreállítás után már nem tudnánk maradéktalanul betölteni működésbeli vagy biztonsági funkciójukat.

Hogyan számítják a kár mértékét totálkár esetén?

Totálkár esetében a kárszámítás nem a javítás költségein alapul. A balesetet szenvedett jármű káridőponti értékéből levonják az értékesíthető roncs becsült értékét (maradvényérték), és a kettő különbsége lesz a kártérítés összege. A totálkárossá vált jármű balesetkori forgalmi értékét és a roncs értékét a biztosító különféle szoftveres kalkulációk, piaci árajánlatok és hirdetések segítségével állapítja meg, majd a káridőponti értékből kivonja a roncs maradványértékét, és ezt az összeget fizeti ki a károsultnak. Tehát nem annyit fizet a biztosító, amennyibe a javítás kerül.

Mi lesz a totálkáros jármű sorsa?

A roncs a jármű tulajdonosáé marad, a biztosító nem kötelezhető a roncs átvételére. Ha a károsult bizonyíthatóan nem tudja a biztosító által kalkulált áron értékesíteni a roncsot, kérheti a biztosítótól, hogy a roncs értékét korrigálják, módosítsák. Azt mindig az adott biztosítóval kell tisztázni, hogy mit tekint "bizonyítható" módnak. Van olyan biztosító, amely három használt gépjármű értékesítéssel foglalkozó cégtől beszerzett árajánlatot kér a károsulttól annak bizonyítására, hogy a roncsot nem tudja a biztosító által számított értéken eladni, de van olyan is, amely kapcsolatban áll olyan vállalkozásokkal, ahol a roncs jármű a biztosító által számított értéken értékesíthető, stb.

Ragaszkodhatunk a jármű megjavításához totálkár esetén?

Természetesen igen! A tulajdonos dönthet úgy, hogy megjavíttatja a totálkárt szenvedett járművet, de akkor a javítás költségeit ő viseli, nem terhelheti tovább sem a károkozóra, sem annak biztosítójára. Azonban ha a gépjármű teljes mértékben roncsolódott vagy elégett a balesetben, vagy motor esetén vázcserére szorul, akkor műszaki állapota miatt a kárrendezési eljárásban az üzemeltetését véglegesen megszűntnek nyilvánítják. Ebben az esetben a biztosító is és a tulajdonos is köteles értesíteni a közlekedési hatóságot, hogy a totálkárossá nyilvánított gépjárművet vonja ki a forgalomból. Ezeket a bejelentett roncsokat a hulladékká vált gépjárművekről kiadott 267/2004 (IX.23.) Korm. rendelet szabályozása alapján kell kezelni.

Vissza a lap tetejére

Utolsó frissítés dátuma: