Egymást ölik a magyar cégek

Struktúraváltás, új vevőkör keresése, együttműködés - közölték a WebRiport klubestjén a kiscégek teendőit a szakemberek. Állandó gond, hogy a vállalatok csak egy lábon állnak, ráadásul túl nagy a konkurenciaharc, így a cégek inkább egymást ölik, mintsem közösen keresnék az új irányt. A bankok túlzott óvatossága sem kedvez a kkv-knak.

Egymást ölik a magyar cégek

A jelenlegi válságban minden cégnek el kell gondolkoznia a struktúraváltáson, melybe beletartozik az is, hogy módszeresen áttekintenek minden költséget – közölte Essősy Zsombor , a Magyar Pályázatkészítő Iroda Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte egy alaposabb vizsgálat során biztosan találni olyan kiadást, amelyből lehet faragni, márpedig ez a jelenlegi időszakban akár létkérdés is lehet. Példaként elmondta, hogy saját vállalatánál egy kis kutakodással olyan takarítócéget sikerült megbízni, amely a korábbinál 50 százalékkal olcsóbban végez el háromszor annyi munkát. Ugyancsak segítheti a cégek megmaradását a „több lábon állás”, ha például nem csak egy cégnek szállítanak alapanyagot.

A probléma megoldását nem segíti az a tipikus magyar felfogás sem, mely szerint mindig önmagunkon kívül keresünk hibát, mondván „amit én csinálok az rendben van, de a világ körülöttem egy csőd” – jelentette ki Pozvai Zsolt , a Develor tanácsadó Zrt. vezérigazgatója. Ilyenkor meg kell lépni a szükséges lépést: „ha padlólapokat gyártok, de azt mostanában nemigen keresik, akkor két út is előttünk áll: az egyik, hogy leviszem a minőséget és olcsóbban adom, vagy pedig luxust árulok, hiszen a minőség iránt a válságban is megvan a kereslet. Egy másik példa szerint, ha eddig a lakossági ügyfeleknek árusítottam, akkor most az intézmények felé is nyitni kell. A lényeg, hogy merjük keresni az új vevőkört, az új lehetőségeket.” Pozvai szerint ez a fajta újragondolás nincs meg a magyar cégekben és félő, hogy sokan csak akkor fogják meglépni ezeket a lépéseket, amikor már megindul a gazdasági növekedés - ez pedig már késő, hiszen „növekedésre felépített szervezet kell”.

Együttműködés nélkül nem megy

Az elmúlt időszak olyan sztereotípiáknak is köszönhető, hogy egy vállalatvezetőnek háromévente le kell cserélni a gépjárművét, különben azt hiszik róla, hogy csődben van, vagy hitelből fogyaszt – közölte Takáts Péter biztosítási szakjogász, az ELTE oktatója. Ugyancsak nem segít az sem, hogy Magyarországon nagyon nagy a konkurenciatudat: „mint a Titanicban, amikor nem felsegítik a fuldoklót a csónakba, hanem inkább lelökik onnan”.

Pár éve megjelent egy pályázat, melynek lényege az lett volna, hogy a cégek közösen fejlesztenek – akár egy gyárat, akár egy műhelyt, bármit –, ám nem lett belőle semmi – jelentette ki Essősy Zsombor. Mégpedig azért nem, mert mindenki csak saját magára gondolt, olyan feltételeket akart ráerőszakolni a másikra, amellyel az biztosan nem jár jól – jellemezte a hazai helyzetet a szakember. A pályázatot azóta a sikertelenség miatt „levették”, jelenleg hasonló céllal klasztereknek írtak ki pályázatot, ami Essősy szerint „bár járhatóbb út, de ugyanúgy nehézkes”.

A pályázatokra ugyanakkor mindhárom szakember szerint szükség van, mert a jelenlegi válságban még inkább visszaüthet a magyar cégekre jellemző forráshiány. Ezzel kapcsolatban Takáts Péter elmondta, hogy bár a 90-es években is voltak a kiscégeket támogató törekvések, szervezetek, a korrupciónak köszönhetően eltűntek ezek a pénzek. Szerinte nem nonprofit szervezeteknek kellene a pénzt kezelniük, hiszen a „karitatív pénzdobálás nem működik”, hanem a bankoknak, hogy „az is jól járjon, aki a pénzt adja és az is, aki kapja”. A jelenlegi helyzetben azonban gondot okoz a pénzintézetek túlzott óvatossága, aminek köszönhetően a szakember szerint túl nehézkes a hitelfelvétel.

Vissza a lap tetejére
FIGYELMÉBE AJÁNLJUK

Utolsó frissítés dátuma: