Lakáskár bejelentési teendők lépésről lépésre

Mi a teendő, ha kár érte otthonunkat? Kit, hogyan és mennyi időn belül kell értesíteni? Hogyan járjunk el, ha a bejelentést követő napokban újabb kár éri otthonunkat? Kárbejelentés menete, kárszemle részletesen:

2020.08.19

Első és legfontosabb a keletkezett károk lehetőség szerinti minél gyorsabb enyhítése, illetve a további károk megelőzése legyen (pl. megfelelő ideiglenes tetőfedés készítése, csőtörés esetén a víz elzárása, beázás esetén ingóságaink áthelyezése vagy lefedése). Hatósági bejelentést minden tűzesetnél,tehát a kisebb tűzkár esetén is be kell jelenteni a tűzoltóságnak, betöréses lopás esetén a kárt szintén a legrövidebb időn belül jelenteni kell a rendőrség felé. A bejelentéseket a biztosító felé a kárbejelentéskor továbbítanunk kell. A hatóság értesítésének elmaradása a kártérítési igény elutasítását is maga után vonhatja.

Dokumentáljuk jó minőségű fényképekkel, akár videóval a keletkezett károkat (a telefon kameráját tisztítsuk meg, használjunk vakut, ha szükséges). Ezeket a kép és/vagy videó tartalmakat a kárbejelentéshez is csatolhatjuk, amennyiben az online felületen lehetőség adódik rá.

A kár rendezését a biztosító intézi, így a kárt közvetlenül a lakásbiztosítási szerződésünkben szereplő biztosítónál kell bejelenteni. Erre a káreseményt követően legfeljebb 48 óránk van. A kárbejelentést leggyorsabban telefonon vagy a biztosító weboldalán, mobil applikációján keresztül, online jelenthetjük be. Természetesen lehetőség van az ügyfélszolgálaton telefonon vagy személyesen is megtenni. Legyen nálunk a szerződésünk, de legalább a lakásbiztosítási szerződésünk kötvényszáma.

A kárszakértői szemléig, de maximum a bejelentést követő 5. napig csak olyan mértékben változtassunk otthonunk állapotán, ami a megelőzéshez, védelemhez szükséges. Amennyiben a biztosító a bejelentést követő 5. munkanapon sem kezdi meg a kárrendezést, akkor intézkedhetünk a károsodott vagyontárgy helyreállításáról. A kiszerelt, illetve kiselejtezett alkatrészeket, berendezéseket a biztosítóval történt előzetes egyeztetést követően így is további 30 napig változatlan állapotban meg kell őrizni.

Amennyiben a bejelentést követő napokban újabb kár éri otthonunkat, az új káreseményt külön be kell jelentenünk a biztosítónknál, és ismét dokumentálnunk kell az újonnan okozott károkat fénykép, videó formában.

Lakásbiztosításunk balesetbiztosítást is tartalmazhat. Így személyi sérülést is jelenthetünk a biztosítónk felé. Baleset, illetve haláleset bejelentésére 8 nap áll rendelkezésünkre.

Kárügyintézés és kárszemle

Tömeges kárbejelentés esetén előfordulhat, hogy a kárbejelentés alkalmával – pár kérdés megválaszolása után – a biztosító szemle nélkül felajánl egy maximum pár tízezer forintos kártérítési összeget. Ha ez megfelelő nekünk, nyugodtan fogadjuk el, és pár napon belül megérkezik a kártérítés a számlánkra – ha pedig nem felel meg, továbbra is ragaszkodhatunk a kárszakértői szemléhez, ahol igazolhatjuk a tényleges kárunk nagyságát.

Már nem csak a kárbejelentést intézhetjük online, hiszen egyre több biztosító használ elektronikus csatornákat a kárügyintézéshez, így akár a kárszemlét is meg tudják tartani online videó formában.

Ahhoz, hogy lakásbiztosításunk valódi biztonságot nyújtson otthonunk és ingóságaink számára, ajánlott, hogy lakásbiztosítási szerződésünket időközönként felülvizsgáljuk, és aktualizált legyen. Ennek módjáról ebből a cikkünkből tájékozódhat >>

Vissza a lap tetejére

Utolsó frissítés dátuma: 2022. 05. 03.