Utasbiztosítás bel- és külföldre
Utasbiztosítás bel- és külföldre
Kössön akár aznapi induláshoz is!

Hasonlítsa össze több biztosító ajánlatait egyszerűen, pár perc alatt!

Díjszámítás
Biztosítók az oldalon
AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.
Allianz Hungária Biztosító Zrt.
Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe
Európai Utazási Biztosító Zrt.
Generali Biztosító Zrt.
Genertel Biztosító Zrt.
Groupama Biztosító Zrt.
K&H Biztosító Zrt.
KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület
Mapfre Asistencia S.A. Magyarországi Fióktelepe
AWP P&C S.A. Magyarországi Fióktelepe (Mondial Assistance)
Magyar Posta Biztosító Zrt.
SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.
UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt..
UNIQA Biztosító Zrt.
Wáberer Hungária Biztosító Zrt.

Késik vagy elveszett a poggyász: mit tehetünk ilyen esetekben?

Senki sem szeret a várva várt utazás előtt arra gondolni, hogy mi történik olyankor, ha a repülőgépre feladott poggyász valamiért nem érkezik meg a célállomásra, de sokkal könnyebb a dolgunk egy ilyen helyzetben, ha tisztában vagyunk a szükséges lépésekkel. Vajon számíthatunk kártérítésre ilyenkor? Kihez fordulhatunk segítségért? Cikkünkben választ kaphat a poggyászkéséssel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre – mutatjuk a tudnivalókat!

Mi számít késésnek és mikor beszélünk elveszett poggyászról?

Ha a csomagfelvételnél nem találjuk meg a szalagon a repülőgépre feladott bőröndünket, az általában még nem jelenti azt, hogy a poggyászunk elveszett – a leggyakrabban ilyenkor csak késésről van szó. Poggyászkésés akkor fordulhat elő, ha a csomagunk valamilyen oknál fogva nem kerül fel a repülőgép csomagterébe, ezért egy következő járattal érkezik meg a célországba. Akkor nyilvánítható eltűntnek egy csomag, ha 21 nap elteltével sem kerül meg. Természetesen a poggyászkésés már önmagában is rendkívül kellemetlen, de megnyugtató lehet a tudat, hogy nagyon alacsony a valószínűsége annak, hogy végleg eltűnik a csomagunk – szerencsére az esetek túlnyomó részében előbb vagy utóbb megkerülnek az elveszettnek hitt táskák.

Utasbiztosítás kalkulátor

Utasbiztosítási ajánlatok, akár már aznapi induláshoz!

Díjszámítás »

Mi a teendőnk, ha nem találjuk a bőröndünket?

Ha a szalagon nem találjuk a poggyászunkat, a legfontosabb, hogy ne essünk kétségbe: ebben segít az is, ha pontosan tudjuk, mit kell tennünk az adott helyzetben. Az érkező tranzitban keressük meg az elveszett poggyászokkal foglalkozó ügyfélszolgálatot (Lost and found), ahol be kell jelentenünk a hiányzó bőröndöt. Itt aztán felveszik a személyes adatainkat, illetve a bőröndre vonatkozó információkat is egy jegyzőkönyvben rögzítik. Fontos lehet a táska színe, mérete és a tartalma is, ugyanis elképzelhető, hogy pakolás közben leesett vagy megrongálódott az a poggyászcímke, ami segít az azonosításban. Jó tudni, hogy lehetőségünk van a csomag kiszállítását kérni az általunk megadott címre, ami külföldi tartózkodás esetén a szállásunk, hazatérés után pedig a lakcímünk lehet. A jegyzőkönyv felvételét követően a légitársaságot is értesítenünk kell az elveszett csomagról, és később itt járhatunk el a kártérítés ügyében is.

Ki a felelős a poggyászkésésért és az elveszett csomagért?

A késve érkező vagy elkallódó csomagokért a légitársaság tartozik felelősséggel, ezért kártérítést is tőlük kaphatunk, ha nem érkezik meg időben a poggyászunk. A kártérítés mértékét a bőrönd súlya alapján állapítják meg, illetve elképzelhető, hogy számla ellenében megtérítik nekünk azokat az elengedhetetlen ruházati, egészségügyi vagy higiéniai termékeket is, amelyeket a bőrönd érkezéséig feltétlenül be kell szereznünk. Éppen ezért bármit veszünk, gondosan őrizzük meg a kapott számlákat, de fontos, hogy az észszerűség határain belül vásároljunk, ugyanis a légitársaság csak azokat a tárgyakat fogja kifizetni nekünk, amelyekre valóban szükségünk volt az adott helyzetben. A kártérítési kérelmet a poggyász átvételétől számított 7 napban nyújthatjuk be a jegyzőkönyv, a számlák és a bőrönd átvételéről szóló igazolás csatolásával. Bár a poggyászkésés hivatalosan a légitársaság felelőssége, így elvileg jogosultak vagyunk a kártérítésre, sokkal biztosabb megoldás, ha olyan utasbiztosítással rendelkezünk, ami poggyászkésés esetén is fedezetet nyújt.

Hogyan biztosíthatjuk magunkat poggyászkésésre?

Jó hír, hogy utasbiztosításunkra is támaszkodhatunk a poggyász eltűnése és poggyászkésés esetén, de ehhez arra van szükség, hogy olyan biztosítást kössünk, ami megtéríti az így keletkezett károkat. Az egyes biztosítók különböző feltételeket határoznak meg a poggyászkésés kártérítésére vonatkozóan, tehát elengedhetetlen, hogy biztosításkötés előtt megismerjük ezeket a feltételeket. Előfordulhat például, hogy csak magasabb szintű utasbiztosítási csomaggal készülhetünk fel a poggyászkésésre és a poggyász elvesztésére, ha a biztosítás alapcsomagja nem foglalja magában ezeket. Az is eltérő, hogy hány órás késés után kaphatunk kártérítést: egyes biztosítóknál már 4 óra után is jogosultak vagyunk rá, mások ezt 6 órában határozzák meg, az pedig általánosságban elmondható, hogy minél többet késik a bőröndünk, annál több kártérítést kaphatunk. A biztosítók jellemzően csak akkor térítik meg a kárainkat, ha csatolni tudjuk a poggyászkésésről készült jegyzőkönyvet, illetve az átvételről szóló igazolást is, tehát ezekre akkor is szükségünk lesz, ha úgy döntünk, hogy nem a légitársaságtól igényeljük a kártérítést. Sok esetben a poggyász feladásáról szóló igazolást is mellékelnünk kell, ezért érdemes ezt is alaposan megőrizni. Egyes biztosítók megtérítik a poggyászkésés miatt megvásárolt ruhák és tisztálkodószerek értékét is, de mielőtt vásárlásba kezdünk, mindenképp ellenőrizzük, hogy biztosításunk tartalmaz-e erre vonatkozó fedezetet. Ha tartunk a feladott bőröndünk elvesztésétől vagy késedelmes érkezésétől, a biztosítási ajánlatok összehasonlítása során fektessünk kiemelt figyelmet arra, hogy a választott biztosítás vajon segítséget nyújt-e ilyen helyzetekben, és ennek megfelelően válasszunk!

Mit tehetünk a megelőzés érdekében?

Egyrészt sokat számít, hogy időben odaérjünk a repülőtérre, ha feladott csomaggal utazunk, ugyanis a túl későn feladott bőröndök nagyobb eséllyel maradhatnak le a gépről, ráadásul így azt is elkerülhetjük, hogy esetleg lekéssük a gépet. Másrészt fordítsunk kiemelt figyelmet arra, hogy átnézzük, pontosan miket pakolhatunk a csomagtérbe feladott bőröndökbe – a biztonsági ellenőrzésnél problémát okozhat, ha olyan tárgyat találnak a táskánkban, amit nem lenne szabad ott szállítani. Pakolásnál érdemes figyelembe venni, hogy a légitársaságok a kártérítés mértékét a bőrönd súlya és nem a tartalma alapján állapítják meg, tehát rosszul járhatunk, ha egy értékes elektronikai eszközt – például laptopot vagy tabletet – is a feladott poggyászban helyezünk el. Legnagyobb értékeink ezért mindig legyenek inkább nálunk, a fedélzeti kézipoggyászban. Ezen kívül azzal segíthetjük elő, hogy az elkallódott poggyász minél hamarabb megérkezzen hozzánk, ha a bőröndben, a ruhák tetejére elhelyezünk egy lapot a nevünk, elérhetőségünk, illetve az úti célunk feltüntetésével. Így egyszerűbb felkutatni a táska tulajdonosát, hiszen akkor is fel tudják venni velünk a kapcsolatot, ha a poggyászcímke megsérült vagy leszakadt a bőröndről.

Vissza a lap tetejére

Utolsó frissítés dátuma: 2022. 06. 28.