Kötelező biztosítás kalkulátor 2022
Kötelező biztosítás kalkulátor 2022
Kalkuláljon és spóroljon nálunk!

Egyszerű KGFB összehasonlítás, online biztosításkötés árgaranciával.

Díjszámítás
Biztosítók az oldalon
AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.
Allianz Hungária Biztosító Zrt.
Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe
Európai Utazási Biztosító Zrt.
Generali Biztosító Zrt.
Genertel Biztosító Zrt.
Groupama Biztosító Zrt.
K&H Biztosító Zrt.
KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület
Mapfre Asistencia S.A. Magyarországi Fióktelepe
AWP P&C S.A. Magyarországi Fióktelepe (Mondial Assistance)
Magyar Posta Biztosító Zrt.
SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.
UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt..
UNIQA Biztosító Zrt.
Wáberer Hungária Biztosító Zrt.
Cherrisk by UNIQA

Mi a totálkár? A műszaki és gazdasági totálkárról

Sokan nem tudják, hogy pontosan mit jelent az, amikor a gépjármű totálkáros lesz. Ha közúti balesetet szenvedünk, az autó sérülésének mértékétől függ, hogy az javítható-e a megfelelő anyagi ráfordítással, vagy olyan súlyosan károsodott, hogy már nem állítható helyre vagy nem gazdaságos a javítása. Ennek megfelelően a totálkáros járműnél megkülönböztetünk gazdasági és műszaki totálkárt. Cikkünkben megmutatjuk, mi a különbség a kettő között, és mi a teendő, ha totálkáros lesz az autónk.

Mikor beszélünk gazdasági totálkárról?

Abban az esetben beszélhetünk gazdasági totálkárról, ha pénzügyi megfontolások miatt nem érdemes a gépjárművet megjavítani, mert a javítás többe kerülne, mint a jármű balesetkori forgalmi értékének az úgynevezett maradványértékkel – vagy más néven roncsértékkel – csökkentett összege.

Kötelező biztosítás kalkulátor

Kedvező kötelező biztosítási ajánlatok, akár már aznapi fedezettel!

Díjszámítás »

Mit jelent a műszaki totálkár?

Műszaki totálkár olyankor fordulhat elő, ha a gépjármű akkora mértékben sérült, hogy műszakilag javíthatatlan. Például olyan részei sérültek, amelyek a helyreállítás után már nem tudnák maradéktalanul betölteni működésbeli vagy biztonsági funkciójukat. A gazdasági totálkárral ellentétben ilyenkor tehát nem arról van szó, hogy anyagilag nem érné meg megjavítani a járművet, a károk helyreállítása műszaki totálkár esetén lehetetlen.

Hogyan számítják a biztosítók a kár mértékét totálkár esetén?

Totálkár esetén a kárösszeg megállapítása nem a javítás költségein alapul. A balesetet szenvedett jármű káridőponti értékéből levonják az értékesíthető roncs becsült értékét (maradványérték), és a kettő különbsége lesz a kártérítés összege. A totálkárossá vált jármű balesetkori forgalmi értékét és a roncs értékét a biztosító különféle szoftveres kalkulációk, piaci árajánlatok és hirdetések segítségével állapítja meg, majd a káridőponti értékből kivonja a roncs maradványértékét, és ezt az összeget kaphatjuk meg kártérítésként. Tehát fontos megjegyezni, hogy totálkár bekövetkeztekor nem annyit fizet a biztosító, amennyibe a javítás kerülne.

Mi lesz a totálkáros jármű sorsa?

A roncs a jármű tulajdonosáé marad, a biztosító nem kötelezhető a roncs átvételére. Ha a károsult bizonyíthatóan nem tudja a biztosító által kalkulált áron értékesíteni a roncsot, kérheti a biztosítótól, hogy a roncs értékét korrigálják, módosítsák. Mindig egyeztessünk a biztosítóval arról, hogy mit tekint "bizonyítható" módnak ilyen esetben. Egyes biztosítók például három használtgépjármű-értékesítéssel foglalkozó cégtől beszerzett árajánlatot kérnek a károsulttól annak bizonyítására, hogy a roncsot nem tudja a biztosító által számított értéken eladni. Mások kapcsolatban állhatnak olyan vállalkozásokkal, ahol a roncs jármű a biztosító által számított értéken értékesíthető. A felsoroltakon kívül léteznek más megoldások is – minden biztosító eltérő gyakorlatot alkalmaz ilyen esetben, ezért fontos tájékozódnunk, ha esetleg elsőre nem sikerül a roncs értékesítése.

Ragaszkodhatunk a jármű megjavításához totálkár esetén?

Természetesen igen! A tulajdonos dönthet úgy, hogy megjavíttatja a totálkárt szenvedett járművet, de ilyenkor a javítás költségeit ő viseli, nem terhelheti tovább sem a károkozóra, sem az ő biztosítójára. Azonban, ha a gépjármű teljes mértékben roncsolódott vagy elégett a balesetben, esetleg vázcserére szorul, akkor műszaki állapota miatt a kárrendezési eljárásban az üzemeltetését véglegesen megszűntnek nyilvánítják. Ebben az esetben a biztosító és a tulajdonos egyaránt köteles értesíteni a közlekedési hatóságot, hogy a totálkárossá nyilvánított gépjárművet vonja ki a forgalomból. Ezeket a bejelentett roncsokat a hulladékká vált gépjárművekről kiadott 267/2004 (IX.23.) Kormányrendelet szabályozása alapján kell kezelnünk.

Vissza a lap tetejére

Utolsó frissítés dátuma: 2022. 05. 03.