Kötelező biztosítás kalkulátor 2024
Kötelező biztosítás kalkulátor 2024
Kalkuláljon és spóroljon nálunk!

Egyszerű KGFB összehasonlítás, online biztosításkötés árgaranciával.

Díjszámítás
Biztosítók az oldalon
Allianz Hungária Biztosító Zrt.
Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe
Generali Biztosító Zrt.
Genertel Biztosító Zrt.
Groupama Biztosító Zrt.
K&H Biztosító Zrt.
KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület
Mapfre Asistencia S.A. Magyarországi Fióktelepe
AWP P&C S.A. Magyarországi Fióktelepe (Mondial Assistance)
Magyar Posta Biztosító Zrt.
SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.
UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt..
UNIQA Biztosító Zrt.
Wáberer Hungária Biztosító Zrt.
Cherrisk by UNIQA
Alfa Vienna Insurance Group Biztosító Zrt.

Szükséges-e az elektromos kerékpárok kötelező biztosítása?

Autók, motorok vagy tehergépjárművek esetében egyértelmű, hogy kötelező biztosítással kell gondoskodnunk arról, hogy egy baleset bekövetkeztekor a kárt elszenvedő sofőrt ne érje anyagi veszteség. Ezzel szemben sok kérdést vethet fel az elektromos kerékpárok kötelező biztosítása, ugyanis több szempontot is figyelembe kell vennünk ahhoz, hogy eldöntsük, kell-e KGFB-t kötnünk ezekre a járművekre. Cikkünkben ezeket a szempontokat mutatjuk meg, és kitérőt teszünk az elektromos rollerek felé is. Nézzük a legfontosabb tudnivalókat!

Segédmotoros vagy elektromos kerékpár – KGFB tekintetében nem mindegy

Akkor tudjuk egyértelműen megválaszolni a kérdést, hogy vajon kell-e kötelező biztosítás elektromos kerékpárra, ha megértjük a különbséget a kerékpár és a segédmotoros kerékpár között – előbbire ugyanis nem, míg utóbbira kell KGFB-t kötnünk. Előfordulhat, hogy egy elektromos bicikli kialakításából és működéséből adódóan már segédmotoros kerékpárnak minősül, és mivel erre teljesen más szabályok vonatkoznak, mint a biciklikre, ezzel fontos tisztában lennünk, ha e-biciklivel közlekednénk. A KRESZ szerint csak az a jármű tekinthető kerékpárnak, amelyre a következő négy feltétel mindegyike teljesül: két kerékkel rendelkezik, emberi erő hajtja, maximum 300 W teljesítményű motorral van felszerelve, és sebessége nem haladja meg a 25 km/órát. Ha a motor teljesítménye nagyobb, mint 300 W vagy a jármű kizárólag a motor segítségével, emberi erő nélkül is képes elindulni és közlekedni, már segédmotoros kerékpárról beszélhetünk, amit csak jogosítvánnyal, bukósisakkal és érvényes kötelező biztosítással vezethetünk.

Kötelező biztosítás kalkulátor

Kedvező kötelező biztosítási ajánlatok, akár már aznapi fedezettel!

Díjszámítás »

Tehát kell kötelező biztosítás elektromos kerékpárra?

Elsőre bonyolultnak tűnhet az elektromos kerékpárok kötelező biztosításának kérdése, ám könnyebb a dolgunk, ha pontosan tudjuk, mire figyeljünk, mielőtt kiválasztjuk a nekünk megfelelő járművet. Ahhoz, hogy eldöntsük, kell-e majd kötelezőt kötnünk a választott környezetbarát járműre, meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a fenti feltételeknek megfelel-e. Ha az e-biciklin nem látunk hajtásra alkalmas pedálokat, és a járművön gázkart vagy gázpedált találunk, amelyekkel gázadásra akár magától is elindul, biztosan kell majd kötnünk rá kötelező biztosítást, ugyanis ebben az esetben a segédmotoros kerékpárok kategóriájába tartozik. Amennyiben viszont a motor csak az emberi erő rásegítéseként funkcionál, és pedálozás nélkül az e-bicikli nem indulna el és nem maradna mozgásban, úgy valóban kerékpárnak minősül, amire nem kell KGFB-t kötnünk.

Még mindig sok a bizonytalanság

Jóllehet, az elektromos kerékpárok különböző típusait egyértelműen be lehet sorolni a megfelelő járműkategóriába, mégis nagy a bizonytalanság ebben a témában. Ha e-biciklit vásárolunk, nagyon fontos, hogy ne dőljünk be a hirdetések szövegének, mert könnyen előfordulhat, hogy téves információval találkozunk az elektromos kerékpár kötelező biztosítására és a jogosítvány szükségességére vonatkozóan. Akkor lehetünk a legbiztosabbak a dolgunkban, ha az adott típust minden szempontra kiterjedően megvizsgáljuk, ugyanis – ahogyan már a korábbi bekezdésekben tisztáztuk – mindegyik feltételnek meg kell felelnie az e-biciklinek ahhoz, hogy ne a segédmotor kategóriába, hanem a kerékpárok csoportjába tartozzon. Ezekről feltétlenül meg kell bizonyosodnunk, ugyanis akár büntetés is lehet a vége, ha érvényes KGFB vagy jogosítvány nélkül közlekedünk egy olyan járművel, amelynek vezetéséhez ezek elengedhetetlenek.

Mi a helyzet az elektromos rollerekkel?

Még nehezebb kérdés az elektromos rollerek járműkategóriába történő besorolása, ugyanis ezek a járművek jelenleg, 2022-ben még egyáltalán nem szerepelnek a KRESZ-ben, így a rájuk vonatkozó szabályok nem egyértelműek. Ha arra gondolunk, hogy az elektromos rollereket nem emberi erő hajtja, akkor a segédmotoros kerékpárok kategóriájába kellene sorolnunk őket, azonban maximális 25 km/órás sebességük alapján a kerékpárokra hasonlítanak jobban. Mivel erre a két kategóriára teljesen más szabályok vonatkoznak, sok félreértést okoz a szürke zónába eső elektromos rollerek kérdése. Már folyamatban van a jármű felvétele a KRESZ-be és a megfelelő járműkategóriába történő besorolása, ami a jövőben eloszlatná a kételyeket azzal kapcsolatban, hogy szükséges-e jogosítvány, bukósisak és kötelező biztosítás az elektromos rollerekre. A módosítás hatálybalépéséig pedig annyit tehetünk, hogy felelősen közlekedünk, odafigyelve mind a saját, mind a közlekedésben részt vevő többi szereplő testi épségére.

Vissza a lap tetejére

Utolsó frissítés dátuma: 2022. 05. 03.